Containerschip
Op de werf van Tille Scheepsbouw in Kootstertille is gistermiddag het motorschip Radepoort te water gelaten. Motorschip Radepoort is in samenwerking met Conoship International in Groningen ontwikkeld en gebouwd voor rederij Armawas Shipping & Trading bv in Haren. Het is het eerste schip van een reeks van drie containerschepen van het type Conofeeder 300 met kranen, dat Armawa in de vaart brengt. Deze containerfeeders worden speciaal ingezet om ladingen van de grote containerschepen te vervoeren naar de kleinere havens.
Zegels plakken (I)
Prehistorisch. Zo betitelt drs. J. A. Oosterhoff, voorzitter van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB), het systeem van zegeltjes plakken bij het bunkeren. Naar verwachting worden de binnenvaartschippers medio volgend jaar met het plaksysteem opgezadeld in het kader van het "Verdrag inzake verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart". Na zeven jaar onderhandelen is recent dit verdrag in Straatsburg door Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België en Luxemburg ondertekend. Het uitgangspunt is dat de vervuiler betaalt. Op zichzelf is dit niets nieuws. In elke bedrijfstak betalen bedrijven zelf de kosten voor de inzameling en verwerking van hun afval. Voor de binnenvaart is dit principe wel nieuw.
Zegels plakken (II)
Als uitvloeisel van dit systeem moeten vanaf het tijdstip van inwerkingtreding schippers bij het bunkeren zegels gaan plakken. En dat wordt in deze tijd van telematica prehistorisch geacht. Doordat echter een internationaal systeem ontwikkeld moest worden, was het huidige systeem het enig haalbare alternatief. Oosterhoff hoopt dat dit verdrag er mede toe zal bijdragen dat de oude tijden zullen herleven en dat de veelbegeerde zalm weer in de Rijn zal terugkeren. Volgens hem kan dat proces worden versneld door een brede toepassing van de ScheepsMilieuPlan (SMP).
Replica
H. Hazelhoff Roelfzema en mevrouw R. Hazelhoff Roelfzema-Kromhout ontvingen vorige week in Hellevoetsluis de prestigieuze J. C. M. Warnsinckprijs van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis. In 1990 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan auteur-tekenaar Peter Dorleijn vanwege zijn documentatie van de Zuiderzeevisserij. De prijs werd daarna om de twee jaar toegekend. De Warnsinckprijs -een replica van de passer die in het wrak van het in 1653 verongelukte VOC-schip Lastdrager is aangetroffen- wordt iedere twee jaar uitgeloofd voor een prestatie op het gebied van de zeegeschiedenis. Deze prestatie kan bestaan uit zowel een maritiem-historische studie als enigerlei inspanning of verrichting die de belangstelling voor de zeegeschiedenis heeft bevorderd of waardoor de kennis van de maritieme geschiedenis is vermeerderd. Hazelhoff Roelfzema, oud-directeur van het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam, en zijn echtgenote hebben talloze publicaties over uiteenlopende onderwerpen betreffende de Nederlandse maritieme geschiedenis het licht doen zien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 juni 1998
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 juni 1998
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's