Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zorgopleidingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zorgopleidingen

3 minuten leestijd

Scholieren hebben duidelijk minder belangstelling gekregen voor beroepen in de zorgsector die weinig scholing vereisen. In het afgelopen jaar daalde het aantal aanmeldingen voor mbo-opleidingen in de verzorging met ruim 36 procent. De instroom bij de studies hbo-verpleging steeg daarentegen met 4 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Ziekenhuisinstituut (NZi). Volgens het NZi willen studenten tegenwoordig niet meer als verzorgende in verpleeghuizen of thuiszorg werken, omdat de werkdruk groot en het imago van het vak slecht is. Studenten proberen volgens het instituut zo hoog mogelijk te worden opgeleid. "Veel studenten zijn daardoor te hoog gekwalificeerd om alleen maar een paar handen aan het bed te vormen of de koffie rond te brengen", aldus J. Geraerts van de NZi. "Maar juist in die functies ontstaan de tekorten". Echt verrast is de NZi overigens niet door de nieuwste cijfers. Het is al langer bekend dat het tekort aan zorgpersoneel over vijf jaar waarschijnlijk in de tienduizenden loopt.

Kwaliteitskaart

De Onderwijsraad gaat akkoord met de introductie van de zogeheten kwaliteitskaart in het voortgezet onderwijs, maar voelt niets voor onmiddellijke invoering, zoals demissionair staatssecretaris Netelenbos wil. Pas als de "toegevoegde waarde" van een school kan worden vastgesteld, geeft de raad groen licht voor de kaart. Anders is het risico van oneerlijke concurrentie tussen scholen te groot. Volgens de raad biedt de kwaliteitskaart ouders houvast bij de schoolkeuze, dwingt ze scholen verantwoording af te leggen over hun functioneren en prikkelt ze om kwaliteit te leveren. De betekenis van de kaart is volgens de raad echter beperkt. "Beter kan worden gesproken van een rendementskaart".

De Onderwijsraad wil op de kaart vermeld zien wat de school heeft bijgedragen aan de prestaties van de leerlingen. Volgens het adviesorgaan kan dat alleen als er een betrouwbare methode komt om het beginniveau van leerlingen te meten. In de wet op het voortgezet onderwijs moet worden opgenomen dat een school die taak heeft, aldus de raad. Klassieke talen

Er is een groot tekort aan docenten Grieks en Latijn. De lerarenopleidingen klassieke talen krijgen bijna dagelijks telefoontjes met de vraag of er alweer afgestudeerde docenten te verwachten zijn. Maar de opleidingen kunnen niet in de vraag voorzien. Volgens vakdocenten van de lerarenopleidingen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN) en de Rijksuniversiteit Leiden (RUL) hebben veel studenten zich door de vernieuwingen in het voortgezet onderwijs laten afschrikken. Ze hebben er door de komst van de basisvorming en de Tweede Fase geen zin in om klassieke talen te gaan studeren. De lerarenopleiding van de KUN telt op dit moment slechts één student in deze sector. Anderzijds is de vraag naar leraren in de klassieke talen juist toegenomen, omdat steeds meer middelbare scholen zich proberen te profileren met een gymnasiumafdeling.

Spaans op school

"Wist je dat Spaans door 450 miljoen mensen wordt gesproken?" Een vrolijk gekleurd, gevouwen A4'tje licht jongeren op speelse wijze in over de voordelen van Spaans leren. Zes leerlingen die al Spaans doen, geven in één volzin hun motivatie: "Omdat ik economische vakken kies en Spaans de tweede handelstaal is", zegt Dennis (17). De folder is aan te vragen bij de Vereniging Spaans op School, tel. 030-2251613. Een uitgebreidere folder zet de mogelijkheden voor het vak Spaans in de tweede fase (bovenbouw havo/vwo) op een rij voor scholen en docenten. Aanvragen bij Bureau Levende Talen, Postbus 75148, 1070 AC Amsterdam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1998

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Zorgopleidingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1998

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's