Bekijk het origineel

Hollandse schepen vaker aan de ketting

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hollandse schepen vaker aan de ketting

Zorg over bezuinigingen bij Scheepvaartinspectie

3 minuten leestijd

ROTTERDAM - Steeds vaker voldoen ook Nederlandse zeeschepen en hun bemanning niet aan de (veiligheids)eisen. De Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ) heeft daarom grote zorgen over de aangekondigde bezuinigingen bij de Scheepvaartinspectie.

"Efficiënter werken is bij die dienst al een gepasseerd station", aldus de voorzitter van de Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ) E. Sarton. Hij sprak gisteren in Rotterdam tijdens het lustrumcongres van het Loodswezen.

Sarton vreest dat het blazoen van de Hollandse vloot is bezoedeld nu recentelijk ook een aantal schepen die onder de Nederlandse vlag varen, is aangehouden. "Bij een brandoefening bleek op één schip de bemanning zelfs niet in staat om adequaat om te gaan met de sloepen", vertelde de FWZ-voorzitter.

Ook uit een ander voorbeeld bleek dat niet alleen buitenlandse reders soms halve wrakken in de vaart houden. Onlangs werd een schip dat onder Boliviaanse vlag voer, voor de achtste maal tijdelijk aan de ketting gelegd. Het bleek uiteindelijk eigendom van een Hollandse reder te zijn.

Te kleine bemanning

De FWZ constateert dat de bemanning soms te klein en de werkdruk "buitengewoon hoog" is. Omdat de Nederlandse zeereders een deel van de buitenlandse diploma's erkennen, is de instroom van werknemers uit de zogenaamde lagelonenlanden groot. Sarton: "De aanwezigheid van Polen, Kroaten en Filipijnen leidt tot taalproblemen. Dat kan grote ongelukken tot gevolg hebben".

Bovendien is er een tekort aan vakbekwaam personeel. Op dit moment zijn er per jaar 200 gediplomeerde zeelieden te weinig. Ook wereldwijd ontstaat er een tekort aan koopvaardijofficieren. Sarton pleitte voor meer stageplaatsen, goede arbeidsomstandigheden en een beter carrièreperspectief. "Nu verkeren velen in onzekerheid of hun plaats niet binnenkort worden overgenomen door Filipijnen".

Op termijn is het gebrek aan goede zeelui volgens de FWZ funest voor de hele maritieme industrie. Vele bedrijven aan de wal, het loodswezen, havenbedrijven en anderen zijn afhankelijk van voormalige zeelieden.

Monopolie

De loodsen krijgen binnenkort te horen hoe het ministerie van verkeer en waterstaat een einde denkt te maken aan hun monopoliepositie. De inventarisaties per regio zijn gereed en gaan naar de Tweede Kamer, zo bleek uit de woorden van de directeur-generaal Goederenvervoer van het ministerie, ir. B. Westerduin.

De minister besloot tot de inventarisaties na het advies van de commissie-Brokx dat er ook binnen het loodswezen meer concurrentie mogelijk moest zijn. Nu hebben de loodsen nog een monopoliepositie, waarvoor de overheid overigens de tarieven vaststelt.

Het grootste probleem voor de loodsen is dat op dit moment de inkomsten in Rotterdam de kosten in de andere regio's betaalbaar houden. Vooral reders, agenten en het Rotterdamse gemeentelijk havenbedrijf zijn deze zogenoemde kruissubsidies een doorn in het oog. "Dat wilden we ook weten. Kan een regio uiteindelijk zichzelf bedruipen", aldus Westerduin.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Hollandse schepen vaker aan de ketting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 1998

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken