Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Superalliantie vervoert 154 miljoen passagiers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Superalliantie vervoert 154 miljoen passagiers

Luchtvaartmaatschappijen American, BA, Canadian, Cathay Pacific en Quantas samen

5 minuten leestijd

LONDEN - Vijf luchtvaartmaatschappijen hebben vandaag in Londen hun plannen voor een wereldomvattende alliantie bekendgemaakt. American Airlines, British Airways, Canadian Airlines International, Cathay Pacific uit Hongkong en het Australische Quantas gaan onder de naam Oneworld commercieel vergaand samenwerken, waarmee een van de grootste luchtvaartnetwerken ter wereld ontstaat.

Het nieuwe luchtvaartverbond is vergelijkbaar met de strategische alliantie van de KLM en het Amerikaanse Northwest. De nieuwe alliantie gaat vluchten onder gezamenlijke vluchtnummers uitvoeren. Het is de bedoeling dat passagiers slechts één keer in hoeven te checken en dat ze betere overstapmogelijkheden krijgen.

American naar Schiphol

Tevens worden de verschillende bonusprogramma's geïntegreerd, waarbij frequent vliegende reizigers gratis tickets en andere cadeaus krijgen. Dit alles moet ervoor zorgen dat meer reizigers met de maatschappijen van de nieuwe alliantie gaan vliegen.

De nieuwe groep wordt voor alle bestaande samenwerkingsverbanden de grootste concurrent. Niet alleen in Amerika, maar vrijwel overal ter wereld, met inbegrip van Nederland. Zoals vorige week bekend werd, zal American Airlines (AA) donderdag op Schiphol bekendmaken dat de maatschappij ook naar Nederland komt. Naar verluidt gaat AA dagelijks vanaf Chicago op Schiphol vliegen. Hiermee wordt direct de concurrentie met de KLM aangegaan, want die vliegt al zeven keer per week op Chicago.

Het nieuwe monsterverbond is geïnitieerd door AA en British Airways (BA), die in juni 1996 hun plannen tot samenwerking al bekendmaakten. Bezwaren van de Europese Commissie hebben de introductie twee jaar vertraagd. Eurocommissaris Karel van Miert (Mededinging) is beducht voor een monopoli epositie van American Airlines en BA op de transatlantische markt naar Engeland en heeft de maatschappijen onder druk gezet om honderden slots (start- en landingstijden) op de Londense luchthaven Heathrow op te geven.

BA is met 38 procent van de slots de grootste gebruiker van Heathrow. American en BA brengen beide een van de andere maatschappijen in de alliantie mee. Canadian Airlines International (CAI) treedt via American toe, dat een belang van 33 procent in CAI heeft. BA is voor 25 procent aandeelhouder in Quantas.

Rode cijfers

In Cathay Pacific nemen geen andere luchtvaartmaatschappijen deel en dat heeft deze onderneming al enkele jaren voor velen -onder wie de KLM- tot een begeerde partner gemaakt. Cathay is voor 43,9 procent in handen van het Britse handelsconcern Swire. De resterende aandelen zijn in bezit van Chinese investeringsgroepen.

Overigens kwam Cathay dit jaar voor het eerst in haar 52-jarige geschiedenis in de rode cijfers. In de eerste helft van 1998 werd een verlies van circa 45 miljoen gulden gemaakt. Als oorzaak wordt de economische crisis in Azië genoemd, die vorige week al het einde betekende van Philippine Airlines.

In totaal vervoeren de vijf maatschappijen met ruim 1300 vliegtuigen zo'n 154 miljoen passagiers per jaar. American brengt met ruim achthonderd vliegtuigen (waaronder 75 Fokker 100's) en circa 80 miljoen passagiers het leeuwendeel in, gevolgd door BA met 270 vliegtuigen en 38 miljoen passagiers. Binnen enkele jaren zal American, samen met zustermaatschappij American Eagle, rond de duizend vliegtuigen hebben.

KLM in topdrie

De nieuwe alliantie zit met het aantal vliegtuigen en passagiers in de topdrie van de wereld. De twee andere globale netwerken zijn ook opgebouwd rond een Amerikaanse maatschappij, omdat het verkeer van en naar de Verenigde Staten een van de belangrijkste markten is.

Rond het Amerikaanse United is de Star Alliance-groep gevormd, die jaarlijks met zo'n 1440 vliegtuigen 184 miljoen passagiers vervoert. Deelnemers hierin zijn verder Lufthansa (Duitsland), SAS (Scandinavië), Thai Airways International (Thailand), Air Canada en Varig (Brazilië). Volgend jaar treden Ansett (Australië) en Air New Zealand en mogelijk ook Singapore Airlines tot de groep toe.

KLM en Northwest, die in 1993 als eerste een atlantische alliantie aangingen, vormen het derde wereldnetwerk. Met 520 vliegtuigen vervoerde deze groep vorig jaar ruim 69 miljoen passagiers: 54,7 door Northwest en 14,7 door de KLM. Forse uitbreiding van deze alliantie ligt echter in het verschiet, met de op stapel staande toetreding van het Amerikaanse Continental via Northwest -dat inmiddels een belang in Continental heeft- en Alitalia uit Italië via de KLM.

Zowel Northwest als KLM werkt al met Aziatische maatschappijen samen, respectievelijk Garuda uit Indonesië en Malaysia Airlines uit Maleisië. Met al deze maatschappijen erbij komt de KLM/Northwest-groep ook boven de 150 miljoen passagiers uit.

Europa onder dak

Groot is ook het samenwerkingsverband rond Delta Airlines (Amerika), dat verder Swissair, Austrian en Sabena uit achtereenvolgens Zwitserland, Oostenrijk en België omvat. Samen vervoeren deze maatschappijen zo'n 123 miljoen passagiers per jaar. Delta staat hierin met ruim honderd miljoen passagiers aan de (wereld)top. Dit verband is echter losser dan de reeds genoemde drie van AA/BA, United/Lufthansa en KLM/Northwest, omdat Delta niet goed lijkt te weten wat het wil.

Delta wil sinds mei van dit jaar met United, die in de concurrerende Star Alliance-groep zit, een alliantie aangaan. Deze samenwerking is nog niet rond, omdat de vliegers van Delta hier niet aan mee willen werken vanwege Delta's weigering hun een plaats in de raad van bestuur van de maatschappij te geven.

In Europa lijken de posities onder de grote maatschappijen, op Air France na, nu te zijn ingenomen. BA, KLM, Swissair en Alitalia zijn vooralsnog (bijna) onderdak, evenals het Spaanse Iberia, dat sinds mei voorzichtig met BA is gaan samenwerken.

Alleen Air France lijkt buiten de boot te vallen nu haar Amerikaanse partner Continental onder de KLM/Northwest-paraplu komt. Air France is voor andere maatschappijen overigens niet zo gewild, omdat de onderneming dit decennium jarenlang heeft aangemodderd met enorme verliezen. De maatschappij, die ook zeer stakingsgevoelig is gebleken, bestaat alleen nog dankzij enkele miljardeninjecties van de Franse overheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 september 1998

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Superalliantie vervoert 154 miljoen passagiers

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 september 1998

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken