Bekijk het origineel

Niet alert (I)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Niet alert (I)

6 minuten leestijd

De veroordeling van RPF-kamerlid Van Dijke door de rechtbank in Den Haag is hard aangekomen. Uit de consternatie valt op te maken dat maar weinigen een dergelijk vonnis hadden verwacht. Dat christelijke scholen en instellingen als gevolg van de Algemene wet gelijke behandeling in problemen zouden kunnen komen, werd in een zeer vroeg stadium gesignaleerd. Maar dat er strafrechtelijk ook voetangels en klemmen lagen, is misschien wat al te gemakkelijk over het hoofd gezien.

Toch zijn er af en toe wel waarschuwingssignalen uitgezonden. Voor het begin moeten we terug naar een advies van het toenmalige ministerie van CRM uit 1980 waarin de strafbaarstelling van discriminatie van homo's aan de orde werd gesteld.

"Het gaat hier, naast de opzettelijke belediging van en ophitsing tegen homofielen als groep vooral om twee andere vormen: de voorstelling van homofilie als (niet alleen een zonde maar ook) een ziekte, die kan worden genezen. Deze voorstelling, die vooral uit evangelische hoek komt, gaat gepaard met actieve propaganda voor genezing", zo luidde de tekst.

Volgens het CRM-advies is een dergelijke voorstelling van homofilie grievend voor homo's "die immers onwillig zouden zijn om zich van een zondige ziekte te laten genezen". De pogingen tot "genezing" zouden zelfs schadelijk voor de geestelijke volksgezondheid zijn.

Niet alert (II)

Toen het CDA in 1983 een resolutie wilde aannemen waarin de strafbaarstelling van homodiscriminatie werd overgenomen, ontstond hierover binnen de partij enige beroering. Het CDA was toen nog de grootste partij en verkeerde in het centrum van de macht. De resolutie was dus veel meer dan een vrijblijvende uitspraak.

Een van de woordvoerders van de bezwaarden tegen de CDA-resolutie was Bob de Raadt van de stichting Onze Weg. Hij voorspelde in deze krant dat de strafbaarstelling van homodiscriminatie verstrekkende gevolgen zou hebben.

Op zich had hij tegen deze strafbaarstelling geen enkel bezwaar, als maar duidelijk was wat onder discriminatie moest worden verstaan. Dat miste hij. Tegen de achtergrond van het eerder geciteerde CRM-advies was hij er daarom niet gerust op dat er geen gevaarlijke adders onder het gras verscholen zaten.

Vooral de hulpverlening aan (ex-)homofielen op de wijze zoals Heil des Volks die biedt, zag hij in de knel komen. Maar ook "de commentatoren van de Evangelische Omroep en de hoofdredacteuren van reformatorische bladen en tijdschriften" zouden de kans lopen voor de rechter te worden gedaagd "als zij het vraagstuk van de homofilie vanuit de Bijbel willen belichten", aldus De Raadt in 1983.

Hij zag geen spoken, zo is na vijftien jaar duidelijk geworden. Het was alleen geen EO-commentator of hoofdredacteur van een reformatorisch blad maar de voorman van een reformatorische politieke partij.

Niet alert (III)

Na dit protest is het lange tijd akelig stil geweest rond dit onderwerp. Een organisatie die zich dat zou moeten aanrekenen, is het Beraad Geestelijke Vrijheid. Het heeft zich alle mogelijke moeite getroost om de Algemene wet gelijke behandeling tegen te houden, maar voor het discriminatieverbod heeft het beraad nauwelijks of geen aandacht gevraagd.

Voorzitter mr. W. J. E. Hendriks zegt niet ongevoelig te zijn voor dat verwijt. "We hebben dat veronachtzaamd", erkent hij. "We zijn niet alert geweest. Dit thema hadden we moeten oppikken en dat is niet gebeurd".

Hij tekent aan dat velen zich hebben laten geruststellen door de toenmalige minister Hirsch Ballin van justitie dat het openbaar ministerie als filter voor emoties en heksenjacht goed met het discriminatieverbod zou omgaan. "Dat is in de kwestie van Van Dijke ook gebeurd. De Haagse hoofdofficier heeft hem in eerste instantie een reprimande gegeven en laten beloven het nooit meer te doen. Maar belanghebbenden hebben beroep aangetekend tegen deze beslissing, waardoor de kwestie bij het gerechtshof kwam. Dat gaf aan de hand van feiten opdracht alsnog te vervolgen, met als gevolg dat de rechtbank over de zaak een oordeel moest vellen. De rechtbank weegt mee hoe in brede lagen van de samenleving over homoseksualiteit wordt gedacht. Dat zijn allemaal aspecten waarvoor men bij de behandeling in het parlement onvoldoende oog heeft gehad".

Zo kon het gebeuren dat vriend en vijand door de actie tegen Van Dijke werd verrast. Een pijnlijke les.

Rimram (I)

Wie een bezoek brengt aan het ministerie van financiën, moet er niet raar van opkijken ambtenaren tegen het lijf te lopen die "meditatief contact" hebben met hun huisdier. En wie wel eens bij bierbrouwerij Heineken komt, kan daar medewerkers ontmoeten die praten met bomen.

In een Zembla-documentaire werd vorige week onthuld dat zowel Financiën als Heineken zijn managers spiritueel laten trainen. Ook een leidinggevend figuur uit het Rotterdamse politiekorps bleek zich hiermee bezig te houden.

Spirituele vorming wordt tegenwoordig zelfs verzorgd door grote adviesbureaus als KPMG en Moret Ernst en Young. De trainingsprogramma's zijn doordrenkt van New Age. De sessies beginnen bijvoorbeeld met knuffelpartijen, de deelnemers dansen en zingen met elkaar, leren mediteren, moeten werken aan persoonlijke groei, gaan op zoek naar diepere lagen in zichzelf en meer van dat soort weke rimram.

De Rotterdamse politiemanager biechtte nota bene op te denken vanuit de kabbala, een mystieke leer die onder occultisten zeer populair is. Het ontbrak er alleen nog aan dat Jomanda op het toneel verscheen. En dat alles voor duizend gulden per dag, uiteraard op kosten van de belastingbetaler.

Rimram (II)

"Denk niet dat het hier allemaal om satanisten gaat", luidt de reactie van Jan van Deil uit Zwijndrecht. Hij is lid van de werkgroep "Bijbel en New Age" en nam zelf ooit deel aan een cursus transcendente meditatie. Zijn ervaring is dat zich onder de deelnemers aan dit soort trainingen veel "zoekers" bevinden met wie hij vaak goede gesprekken heeft.

Minder lovend is hij over degenen die de trainingen organiseren. "De cursus die ik heb gevolgd, zat heel geraffineerd in elkaar. Gemeen zelfs. Na anderhalf uur was je over de streep en vond je alles normaal wat ze je lieten doen. Het blijft niet zonder gevolgen. Ik heb er veel schade geleden. Geestelijk, bedoel ik dan. Het lijkt onschuldig maar er zit een filosofie achter die haaks staat op de Bijbel. Ik kreeg bijvoorbeeld een mantra, zeg maar een persoonlijk wachtwoord waarvan later bleek dat het toegang moest geven tot een goddelijk persoon uit de boeddhawereld".

Ook om praktische redenen raadt hij deelname aan New-Age-bijeenkomsten af. "Het doet me allemaal denken aan de baron van Münchhausen. Je moet jezelf aan je eigen haren overeind houden. Positief denken heet dat. Maar ze vergeten dat zich in het leven ook ramp en tegenspoed kunnen voordoen. Ze brengen je een wereld vol illusies bij. Zodra zich tegenslagen aandienen, tuimel je in een diep gat want daarop hebben ze je niet voorbereid. Ten diepste is het zeer misleidend".

J. van Klinken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 12 oktober 1998

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Niet alert (I)

Bekijk de hele uitgave van maandag 12 oktober 1998

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken