Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijf gulden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vijf gulden

3 minuten leestijd

Op een enkele brug of tunnel na is het gebruik van de Nederlandse wegen gratis. Dat is een ander systeem dan bijvoorbeeld in Frankrijk of Italië, waar voor tal van autowegen tol moet worden betaald. Overigens levert de Nederlandse automobilist via de benzineaccijns en de motorrijtuigenbelasting al een forse bijdrage aan de schatkist waaruit de aanleg en het onderhoud van het wegennet betaald kan worden.

Tolheffing hoeft echter niet alleen gehanteerd te worden als een middel om de aanleg en exploitatie van wegen en oeververbindingen te bekostigen. Het is ook mogelijk om daarmee de verkeersstromen te beïnvloeden. Dat is juist ook de gedachte achter het systeem van rekeningrijden dat het nieuwe kabinet over een paar jaar rond de grote steden wil invoeren.

De techniek is daarbij de wegbeheerders te hulp gekomen. Anders dan vroeger zijn er geen rijen bemande tolhuisjes meer nodig. De automobilist hoeft zelfs niet meer te stoppen. Zijn passage wordt elektronisch geregistreerd en het verschuldigde bedrag kan automatisch van zijn ingebouwde chipkaart worden afgeschreven.

Dat vereist wel allerlei investeringen die direct of indirect aan de automobilist worden doorberekend. Zoiets is alleen zinvol als daarmee ook werkelijk iets bereikt wordt. Met de invoering van het rekeningrijden in de ochtendspits rond de grote steden is het de bedoeling dat mensen hun auto thuislaten of in ieder geval de rit uitstellen tot een later tijdstip. Wie dat niet kan of wil, ook niet met een ander mee kan rijden of met het openbaar vervoer op de plaats van bestemming kan komen, die moet voortaan extra betalen.

De grote vraag is welk effect zo'n heffing zal hebben. Voorlopig wordt gedacht aan vijf gulden per keer. Is dat bedrag van 25 gulden in de week voldoende om forensen tot andere verkeersgewoonten te brengen?

Dat hangt uiteraard voor een belangrijk deel af van de dikte van hun portemonnee. Uit onderzoek van Verkeer en Waterstaat blijkt dat met name tweeverdieners zich weinig zullen aantrekken van deze heffing. Zij kunnen het wel betalen. Voor kostwinners met een modaal of benedenmodaal inkomen ligt dat anders. Maar is dat nu de groep die we hiermee dwars moeten zitten?

Daarnaast is er ook nog het meer recreatieve verkeer en het zakenverkeer dat niet per se aan een tijdstip gebonden is. Maar wie 's morgens niet voor tien uur ergens in de Randstad moet zijn, gaat ook nu al niet in de ochtendspits op pad. Niemand zit nu eenmaal graag in de file. Of hij dan al of niet vijf gulden moet betalen, maakt daarbij ook niet zo veel uit.

Uiteraard hoeft niet iedereen de ochtendspits te mijden. Een beperkte reductie van het verkeersaanbod leidt al tot een veel snellere doorstroming. Maar het verdwijnen of verminderen van de files zal ook weer nieuw verkeer aantrekken. Mensen die nu extra vroeg van huis gaan om de files te mijden, zullen door het geringere aantal filemeldingen ertoe verleid worden wat langer in bed te blijven.

Het is de vraag of die heffing van vijf gulden een zodanig schokeffect teweeg zal brengen dat mensen daardoor hun autogebruik structureel herzien. Waarschijnlijk gaat het net als met de geleidelijke verhogingen van de benzineprijs. Zonder veel morren worden de nieuwe bedragen afgerekend en men rijdt er nauwelijks een kilometer minder om.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1998

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Vijf gulden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1998

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken