Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goodyear en Sumitomo slaan de handen ineen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Goodyear en Sumitomo slaan de handen ineen

Fusie doet grootste bandengroep ontstaan

2 minuten leestijd

NEW YORK (ANP) - De Amerikaanse bandenproducent Goodyear en de Japanse branchegenoot Sumitomo Rubber, met het oorspronkelijk Britse merk Dunlop, slaan de handen ineen. Ze vormen een alliantie die de grootste bandengroep ter wereld wordt, voor het Japanse Bridgestone en het Franse Michelin.

De twee bedrijven maakten gisteren bekend hun activiteiten te bundelen in drie gezamenlijke ondernemingen voor de belangrijkste regio's. In Noord-Amerika en Europa krijgt Goodyear een meerderheidsbelang van 75 procent en in Japan zal Sumitomo voor driekwart eigenaar zijn. De Amerikanen betalen Sumitomo ter compensatie 936 miljoen dollar (1,8 miljard gulden).

Goodyear zal ook een belang van 10 procent nemen in Sumitomo. Omgekeerd krijgen de Japanners voor een even groot bedrag in dollars een deelneming in de Amerikaanse partner.

Goodyear boekte vorig jaar een omzet van 12,6 miljard dollar (24,6 miljard gulden), waarvan ongeveer 85 procent met banden. Het concern heeft 95.000 mensen in dienst. Sumitomo (28.000 werknemers) behaalt van zijn jaaromzet van 4,7 miljard dollar (9,2 miljard gulden) ruim 75 procent met banden.

Samen hebben de twee bedrijven een aandeel van ruim 20 procent van de wereldmarkt voor autobanden, die een omvang heeft van omstreeks 75 miljard dollar (146 miljard gulden) per jaar. Daarna komen Bridgestone, dat in 1988 het Amerikaanse Firestone overnam, en Michelin met elk ongeveer 18 procent van de markt. Op ruime afstand volgen het Duitse Continental en het Italiaanse Pirelli.

Herovering

Goodyear staat nu nog derde op de wereldranglijst en Sumitomo vijfde. Voor de Amerikanen betekent de alliantie een herovering van de eerste plaats. "We keren terug naar de leidende positie in de bandenindustrie, versterken onze eerste plaats in Noord-Amerika, worden een duidelijke nummer twee in Europa en krijgen de noodzakelijke aanwezigheid op de belangrijke Japanse automarkt", aldus Goodyear-topman Gibara. In Europa moet de alliantie alleen Michelin voor laten gaan.

Het akkoord is het grootste dat een Amerikaanse bedrijf ooit in Japan tot stand bracht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 1999

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Goodyear en Sumitomo slaan de handen ineen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 1999

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken