Lovers Rail stopt met strandtrein
"Exploitatie was minder bevredigend"
AMSTERDAM (ANP) - Lovers Rail, de concurrent van de NS, laat dit jaar geen toeristentreinen rijden naar het strand bij IJmuiden. De strandtrein was de eerste dienst van Lovers.
Financiële resultaten over de treindienst zijn nooit bekendgemaakt, maar dat de trein zware verliezen leed, is een publiek geheim. Er zaten nauwelijks reizigers in. "De exploitatie was minder bevredigend", geeft de Franse woordvoerder van het moederbedrijf van Lovers toe. Het natte weer in het afgelopen strandseizoen zorgde voor nog slechtere resultaten.
Infrastructuur
Om het lijntje weer geschikt te maken voor gebruik heeft het NS-onderdeel Railinfrabeheer daar op kosten van de overheid 2,5 miljoen in gestoken. Dat geld is besteed aan beveiliging van overwegen, het aanleggen van perrons en het afrasteren van de spoorlijn. Het Rijk draait namelijk op voor de kosten van de railinfrastructuur.
Lovers is in handen van CGEA, een onderdeel van de Franse multinational Vivendi. Oprichter P. Sul van Lovers, de bedenker van de strandtrein, is afgelopen najaar opgestapt.
De "Kennemerstrand Express" werd in juli 1996 met veel tamtam binnengehaald in IJmuiden. Samen met Lovers zou het IJmuider strandleven worden opgefleurd.
De gemeente Velsen, waar IJmuiden onder valt, betreurt het besluit van Lovers dan ook. "Wij proberen een ander bedrijf te vinden voor het traject. Goed openbaar vervoer naar zee is voor ons erg belangrijk", zegt wethouder J. Westendorp van Velsen. Met welke aanbieder hij praat, wil hij niet zeggen. Volgens Westendorp was het al lang duidelijk dat het niet goed ging met Lovers Rail. "Er zaten amper mensen in", aldus de wethouder.
Toeristentreinen
Volgens de CGEA-woordvoerder zijn toeristentreinen niet de kernactiviteit van het bedrijf. CGEA exploiteert, op verscheidene plaatsen in Europa, treindiensten die het hele jaar door rijden, altijd op contractbasis met de overheid.
Lovers gaat nog wel door met de forensentrein tussen Amsterdam en Haarlem, hoewel die evenmin veel klanten trekt. Bovendien is daar geen sprake van een contract met de overheid. "Maar dit is anders. Het is een experiment met vrije toegang op het spoor, waarvoor we toestemming hebben van de autoriteiten", aldus de zegsman. CGEA beweert geen precieze cijfers te hebben over het aantal reizigers.
Lovers liet gisteren ook weten wel door te gaan met de Keukenhof Express, hoewel die niet tot de kernactiviteiten behoort. Dit jaar rijdt de trein door naar Leiden. Deze dienst presteerde het afgelopen jaar wel naar behoren, zo liet toenmalig directeur Sul eerder al weten.
De woordvoerder wijst erop dat deze trein kan worden geïntegreerd met de forensentrein tussen Amsterdam en Haarlem. Met de strandtrein, die deels over een slecht onderhouden boemellijntje zonder bovenleiding rijdt, is dat niet mogelijk.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 februari 1999
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 februari 1999
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's