Bekijk het origineel

Rover 75: comfortmachine

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rover 75: comfortmachine

4 minuten leestijd

De nieuwe 75 is Rovers hoop in bange dagen. De Britse dochteronderneming van BMW stond recent negatief in de publiciteit als zou het bedrijf een financiële molensteen om de dikke nek van BMW zijn. Het nieuwe topmodel markeert een nieuw begin voor de Britse autofabrikant. Een zelfverzekerde start is derhalve onontbeerlijk.

De Rover 75 is op en top Brits en ademt de voor Britse auto's zo kenmerkende sfeer van hout en chroom. Zo hoort het ook. Ten tijde van de strategische alliantie met Honda was Rover immers verschraald tot een productiebedrijf van Japanse auto's met hier en daar wat houten decoratiepanelen en wat chromen sierstrips.

De Rover 75 oogt echter als een Britse aristocraat, zonder daarbij een poenerige indruk op het netvlies te bewerkstelligen. Van achteren is de nieuweling zonder meer op haar best. Ontwerper Richard Wooley bleek zwaar geïnspireerd te zijn door de peperdure Bentley Arnage toen hij de lijnen voor de achterzijde aan het tekenpapier toevertrouwde. Over uitstraling gesproken! Verder valt de hoge taillelijn van de stijlvolle Brit op. Het maakt de auto stevig en dik. Tegelijkertijd gooit de standaardmaat van de wielen roet in het eten. De 15 inch velgen vullen de wielkasten te weinig, waardoor de Rover oogt als een heer met kinderschoenen. Een oplossing is voorhanden in de vorm van mooie 17 inch lichtmetalen velgen, die ongetwijfeld een stevige duit extra zullen kosten.

Het interieur ademt eveneens klasse en smaak. Vooral Jaguar lijkt model te hebben gestaan. Zo komt de brede middenconsole heel bekend voor en lijkt ook de brede overkapping een herkenbaar stijlelement te zijn.

De stevige stoelen zijn dankzij het van BMW afkomstige verstellingsmechanisme in een uitstekende positie te manoeuvreren. Je zit ook lekker diep in de Rover als gevolg van de hoge taillelijn en het hoog opgetrokken dashboard. De zetels zijn overtrokken met een mooie bekledingsstof en afgebiesd met piping in een contrasterende kleur. Typical British. Net als de met chroom omrande melkkleurige wijzerplaten.

Echt ruim is de Rover 75 niet. De auto houdt qua binnenruimte het midden tussen een BMW-3- en een BMW-5-serie. Arjen de Jong, directeur van Rover Group Nederland, grapte niet voor niets dat de Rover 75 de nieuwe BMW-4-serie is.

Rover levert de 75 met vier krachtbronnen. De kleinste telt vier cilinders en meet een inhoud van 1,8 liter. Het maximumvermogen van dit aggregaat bedraagt 88 kW/120 pk (vanaf 63.000 gulden). De goedkoopste Rover 75 is niet uitbundig gemotoriseerd, maar kan desalniettemin prima meekomen. De krachtontwikkeling en de loopcultuur van de zescilinder benzinemotoren en de vierclinder diesel moet deze variant echter ontberen. De direct ingespoten "common rail" 2,0 liter viercilinder dieselmotor (vanaf 70.000 gulden) is stil en beschikt met een maximumvermogen van 85 kW/115 pk en een maximumkoppel van 260 Nm over voldoende spierballen. De 110 kW/150 pk leverende 2,0 liter zescilinder (vanaf 71.000 gulden) valt in dat opzicht wat tegen. De machine draait zeer fraai zijn rondjes, maar kan zich niet aan de indruk onttrekken over net even te weinig potentieel te beschikken. De 130 kW/177 pk leverende 2,5 liter V6 (vanaf 89.000 gulden) komt ongetwijfeld aan deze wensen tegemoet.

De Rover 75 is zeer comfortabel geveerd en voelt daarbij zelfs wat looiig aan. Naar mijn smaak had Rover de 75 best van een straffere vering mogen voorzien, zodat de wagen niet alleen meer wegdekinformatie doorseint, maar tevens een minder nadrukkelijke overhelneiging vertoont. Bovendien zou de besturing wel wat gevoeliger mogen zijn.

De uitrusting van de wagen is dik in orde. Standaard is de auto voorzien van abs, elektronische remkrachtverdeling, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, lederen stuurwiel, alarm met afstandsbediening en een audiosysteem. De Rover 75 Club -5000 piek duurder- voegt daar automatische klimaatregeling, lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare achterramen en velours bekleding aan toe. De door de 2,5 liter V6 aangespoorde versie is alleen als Sterling leverbaar en dan voorzien van lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, mistlampen in de voorbumper en verchroomde buitenspiegels.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1999

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Rover 75: comfortmachine

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 februari 1999

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken