Bekijk het origineel

Sigarettenadvertenties VS onder vuur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sigarettenadvertenties VS onder vuur

Tabakssector noemt actie New York Times "belachelijk"

5 minuten leestijd

NEW YORK - De invloedrijke Amerikaanse krant The New York Times publiceert geen advertenties meer voor sigaretten. "Wij hebben er lang over nagedacht en hebben uiteindelijk besloten dat wij geen advertenties meer publiceren voor producten die schadelijk zijn voor de gezondheid", aldus woordvoerster Nancy Nielsen.

De New York Times is niet de eerste Amerikaanse krant die dit besluit neemt, maar het is wel het eerste nationale dagblad dat stopt met sigarettenadvertenties. Het besluit geldt overigens alleen voor de krant en niet voor de New York Times-uitgeverij, die bijvoorbeeld ook de Boston Globe uitgeeft. "Binnen de uitgeverij hebben de verschillende kranten hun eigen verantwoordelijkheid, ook op het gebied van wat zij wel of niet verantwoord vinden in de advertentiesector", aldus Nielsen. De Globe blijft voorlopig sigarettenadvertenties plaatsen.

Vrijheid

De reacties van de takakssector lieten niet lang op zich wachten. "Het is een belachelijk besluit", aldus Mark Smith, woordvoerder van sigarettenfabrikant Brown & Williamson die onder meer het merk Lucky Strike produceert. "Het is toch wel merkwaardig dat een krant die de vrijheid van de pers zo hoog in het vaandel heeft, de vrijheid van commerciële informatie met voeten treedt", zo meent Smith. Uitgever Arthur Sulzberger van de New York Times ziet dat anders. "De grondwet geeft ons het recht om te publiceren wat wij nodig vinden, maar de wet verplicht ons niet boodschappen van anderen door te geven", aldus Sulzberger.

Het commerciële gevolg van het besluit van de krant mag men niet overschatten. Sigarettenadvertenties brachten vorig jaar minder dan 1 procent in het laatje van de totale advertentie-inkomsten van The New York Times van 1 miljard dollar (2 miljard gulden). De Amerikaanse tabaksindustrie gaf vorig jaar 500 miljoen dollar (1 miljard gulden) uit aan sigarettenreclame. Daarvan belandde nauwelijks 2 procent bij de kranten. Tijdschriften, en dan vooral tijdschriften die in verband gebracht worden met een "moderne" levensstijl, incasseerden niet minder dan 325 miljoen dollar (650 miljoen gulden) aan advertentie-inkomsten voor sigaretten.

Cultuur

Het besluit van de New York Times komt een week nadat in heel Amerika alle billboards voor sigaretten zijn verdwenen. Billboards -levensgrote reclameborden- maken volgens velen deel uit van de Amerikaanse cultuur. Het verdwijnen van die reclameboodschappen was onderdeel van een akkoord dat vorig jaar werd gesloten tussen 46 Amerikaanse staten en de vijf grote sigarettenproducenten. Nadat vier staten met succes miljardenbedragen hadden geclaimd aan schadevergoeding van de sigarettenfabrikanten, gingen die akkoord met een algemeen akkoord voor de rest van de 46 staten.

De staten claimden schade omdat de gevolgen van het roken ongewoon zware inspanningen vergen van het systeem voor nationale volksgezondheid. Overigens wordt die stelling sinds kort betwist. Rokers sterven volgens sommige deskundigen namelijk betrekkelijk vroeg en kosten het systeem van overheid en verzekeringen daarom relatief minder geld dan mensen die een gezonder leven leiden. Die worden veel ouder en doen in de loop van hun veel langere leven vaker beroep op het systeem voor volksgezondheid dan de rokers. Een standpunt dat weinig populair is bij de antirookgroepen, die het dan ook fervent bestrijden.

Jeugd

Hoe het ook zij, de staten en de sigarettenfabrikanten werden het eens over een schadevergoeding van 206 miljard dollar (412 miljard gulden), uit te betalen over een periode van 25 jaar. De sigarettenfabrikanten beloofden bovendien hun reclame-inspanningen niet meer op de jeugd te richten en zouden zelfs antirookprogramma's voor de jeugd steunen. In het kader van dit akkoord kwam men ook overeen om alle billboardadvertenties voor sigaretten weg te halen. Dat was eind april gebeurd.

Consternatie

Times Square in hartje New York had een van de grootste billboards, inclusief rookwolken (stoom), die rokers en niet-rokers aanspoorde om er eentje op te steken. De sigarettenadvertenties zijn intussen van de reclam eborden verdwenen, vaak vóór het aflopen van de huurtermijn. Antirookgroepen krijgen nu voor de rest van de huurperiode de gelegenheid om de billboards voor antirookboodschappen te gebruiken. Voor de verhuurders is het nog maar de vraag of zij voor al hun vrijkomende advertentieruimte voldoende belangstelling vinden. "Wij hopen vooral op de auto- en de computerindustrie", aldus Steve Bryant, directeur van Capital Outdoor Inc., een bedrijf dat grote reclameborden exploiteert.

Er is overigens de nodige consternatie ontstaan vanwege de plannen die sommige staten willen financieren met hún deel van eerdergenoemde 206 miljard dollar. In Noord-Dakota bijvoorbeeld is een deel van dat geld gereserveerd voor de modernisering van een aantal mortuaria op algemene begraafplaatsen. "Dat is nu niet precies wat wij in ons hoofd hadden toen er met de sigarettenfabrikanten onderhandeld werd over onze schadeclaims", aldus Cass Wheeler, woordvoerder van de Amerikaanse Nationale Hart Stichting.

Antirookgroepen pleiten ervoor dat het extra geld besteed wordt aan informatiecampagnes tegen het roken en dan vooral gericht op de jeugd. De Senaat in Washington besliste 2 maanden geleden echter dat het elke staat vrijstaat te beslissen hoe het geld wordt besteed. Richtlijnen of overheidsbemoeienis wees de Senaat af. Dat was een tegenvaller voor president Clinton, die ook vindt dat de 206 miljard dollar aan anti-rookprogramma's besteed moet worden. "Elke dag beginnen 3000 jongeren te roken en zeker eenderde van hen zal als gevolg daarvan voortijdig sterven. Daar moet dringend iets tegen gedaan worden", aldus Clinton. Tot nu toe zijn er maar vier van de vijftig Amerikaanse staten die hem hierin volledig steunen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 mei 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Sigarettenadvertenties VS onder vuur

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 mei 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken