Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dodental brand   in Tauerntunnel   nog onduidelijk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dodental brand in Tauerntunnel nog onduidelijk

Vrachtwagen botst tegen auto

3 minuten leestijd

FLACHAU - De brand als gevolg van een botsing in de 6,4 kilometer lange Tauerntunnel in Oostenrijk heeft zaterdag aan zeker één Duitse vrachtwagenchauffeur het leven gekost. Een Griekse man heeft gemeld zijn broer niet te hebben gevonden onder de overlevenden en een Oostenrijkse familie meldde een zoon te missen. Het aantal doden zal pas morgen of woensdag duidelijk worden.

Tientallen mensen raakte bij het ongeluk in de tunnel gewond, vrijwel allemaal Oostenrijkers en Duitsers. Van hen moesten er 31 in ziekenhuizen worden behandeld. Een Nederlander die bij de ramp betrokken was, is ongedeerd. Het is vrijwel uitgesloten dat de Griek en de Oostenrijker die worden vermist, nog leven als zij op het moment van de brand in de tunnel waren. Door de brand liep de temperatuur in de tunnel op tot 1000 graden Celsius. Vijftig koeien in een veewagen overleefden het niet.

De tunnelbrand brak zaterdag uit toen een met verf geladen vrachtwagen achter op een personenauto reed die stond te wachten voor een stoplicht dat vanwege werkzaamheden in de 6,4 kilometer lange tunnel ten zuiden van Salzburg was aangebracht. De auto explodeerde, waarna een kettingreactie van explosies op gang kwam en brand uitbrak. Het vuur kon pas na 15 uur onder controle worden gebracht. Hoewel de temperatuur gisteren flink was gedaald, was het in de tunnel nog veel te heet om bergingswerkzaamheden te verrichten. Ook bestond er instortingsgevaar. Door de hitte zijn al grote stukken beton losgekomen.

Om het aantal slachtoffers met zekerheid vast te stellen moeten eerst de 24 voertuigen die nog in de tunnel staan, worden verwijderd. Dat kan pas als de tunnel is afgekoeld. Het is er nog te heet om alle wrakken weg te halen.

Op 24 maart kwamen 42 mensen om bij een brand in de Mont-Blanctunnel, die Frankrijk met Italië verbindt. De catastrofe heeft het debat over de veiligheid van autotunnels opnieuw doen oplaaien. De Oostenrijkse bondskanselier Klima heeft zich inmiddels uitgesproken voor de bouw van een tweede tunnelbuis, wat de veiligheid zou vergroten. Hierop werd in Oostenrijk al jaren aangedrongen.

De Tauerntunnel gaat nu voor 3 of 4 maanden dicht wegens herstelwerkzaamheden. Over zeker 12 meter is het plafond van de tunnel ingestort en er zijn barsten van 200 meter lang.

Woordvoerster C. Buma van Transport en Logistiek Nederland zegt dat de gevolgen voor het wegvervoer weliswaar lastig "maar niet dramatisch" zijn. "Het betekent sowieso tijdverlies door het omrijden en door de verwachte zomerdrukte. Dat kost geld." Met de sluiting van de Tauerntunnel is bovendien de mogelijkheid voor vrachtvervoerders vervallen om het dure toltarief op de Brenner Autobahn te omzeilen. 's Nachts verdubbelt het tarief op de Brenner naar een tientje per kilometer. Volgens Buma is de totale schade in geld voor het vrachtvervoer moeilijk te schatten.

Files

Ook Nederlandse toeristen en vrachtwagenchauffeurs die in de zomer via Oostenrijk naar Italië, Slovenië of Kroatië willen, krijgen misschien lang te maken met de naweeën van de brand. De ANWB acht de mogelijkheid van extra lange files op de alternatieve routes reëel aanwezig.

De afdeling Actuele Verkeersinformatie van de ANWB adviseert reizigers met bestemming Italië nu om de route via de Brenner Autobahn te nemen. Degenen die naar Zuid-Karinthië willen kunnen het beste bij Salzburg de A1 kiezen en vervolgens de Pyhrn Autobahn (A9) naar Graz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 mei 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Dodental brand   in Tauerntunnel   nog onduidelijk

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 mei 1999

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken