Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abram Bezuijen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abram Bezuijen

2 minuten leestijd

Mag je een klavecimbelwerk van Bach op een orgel uitvoeren? Kun je dat maken? Hoe moet je dat aan de luisteraar verkopen? Op deze vragen geeft Abram Bezuijen een overtuigend antwoord door een uitstekende uitvoering van Bachs "Goldberg-variaties" te geven op het Schnitger-orgel te Weener. Daarnaast noemt het booklet enkele aspecten die ervoor pleiten het werk op orgel uit te voeren: de stemmen kunnen worden verdeeld over handen en voeten en met registratiemogelijkheden is het mogelijk verschillende klankkleuren aan te brengen, waardoor een afwisselender resultaat dan bij een uitvoering op klavecimbel wordt behaald. Op zich is dit een pleidooi voor het feit dat er wellicht meer klavecimbelwerken van Bach op orgel kunnen worden gespeeld. Wat dat betreft ligt er nog een schat aan mogelijkheden: veel toccata's, preludes, fuga's, suites en inventies die de Thomas-cantor eigenlijk voor klavecimbel schreef, zouden naar analogie van deze inspeling best een uitvoering op orgel verdienen. Het zou de bekendheid van Bachs muziek kunnen vergroten. De Goldberg-variaties behoren tot zijn meesterwerken. Niet voor niets verzorgde Bach in 1742 een uitgave van dit werk, onder de titel "Clavierübung IV". We hebben hier te doen met een zeer bijzonder werk, met een hoge moeilijkheidsgraad. Het bestaat uit een aria met dertig variaties, waarin Bach op alle mogelijke manieren heeft gezorgd voor afwisseling: verschillen in melodie, ritme, maatsoort, harmonie, karakter, vorm, tempo, tonaliteit en vorm. Het prachtige Schnitger-orgel (1710) is een zeer goede keuze voor dit werk. Het bezit de benodigde kamermuzikale registratiemogelijkheden. De akoestiek is helder en direct. Door dit alles is geschakeerd orgelspel mogelijk, waarbij de verschillende registers goed kunnen worden gedemonstreerd. Stijlvol orgelspel, goede tempi en afwisselende articulaties dragen bij tot het goede resultaat. Het booklet bevat een duidelijke beschrijving van het werk, het orgel, de organist en het bevat prima foto's. Ook de registraties zijn vermeld. Al met al een waardevolle uitbreiding van de collectie van de Bach-verzamelaar. Alle waardering voor de goede verzorging van dit initiatief. N.a.v. "J. S. Bach - Goldberg Variations", door Abram Bezuijen; Schnitger-orgel; Georgkirche te Weener; VLS Records, Beilen; VLC 0598.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 28 juni 1999

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Abram Bezuijen

Bekijk de hele uitgave van maandag 28 juni 1999

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's