Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schiedam wil weer een Kameel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schiedam wil weer een Kameel

Stichting zint op herbouw korenmolen aan Doeleplein

4 minuten leestijd

SCHIEDAM - De Stichting De Schiedamse Molens denkt aan uitbreiding van de bekende Molenroute. In het centrum staan nu nog vijf stellingmolens, maar wat de stichting betreft komt in elk geval de lang geleden afgebroken Kameelmolen weer terug in het stadsbeeld. Verder staat de restauratie van de Babbersmolen op het verlanglijstje. Van deze poldermolen, die in het tegenwoordige volkstuincomplex Vijfsluizen staat, resteert slechts een armzalige stomp.

Toen de pas gerestaureerde molen De Walvisch op 14 februari 1996 in het holst van de nacht afbrandde, ging er een golf van emotie door Schiedam. Het karakteristieke bouwsel vormt samen met De Drie Koornbloemen, De Vrijheid, De Noord en De Nieuwe Palmboom de trots van de jeneverstad.

Ooit bepaalden twintig enorme molens de skyline van Schiedam. De korenmolens voorzagen de paar honderd jeneverstokerijen die Schiedam ooit rijk was van ingrediënten voor het distillatieproces. Ook tal van straatnamen herinneren aan het verleden: Brandewijnpad, Moutwijnpad, Palmboomstraat en Walvisstraat. En dan zijn daar ook gebouwen als de Korenbeurs en het Nederlands Gedistilleerdmuseum.

Toen de dieselmotor zijn intrede deed raakte echter de ene na de andere molen zijn bestaansrecht kwijt. Aan het begin van deze eeuw vond het stadsbestuur dat de inmidels nutteloze gebouwen maar beter het veld konden ruimen. Slechts vier werden er niet geslecht door slopershamers. Toch maakt alleen al dit schamele restantje Schiedam beroemd. De Noord bijvoorbeeld is met zijn kaphoogte van 33 en zijn wiekhoogte van 44,6 meter de hoogste molen ter wereld.

Tussen 1987 en 1992 herbouwde de stichting de voormalige molen De Palmboom aan de Noordvest. De Nieuwe Palmboom fungeert nu als museummolen, om de gedachtenis aan de vroegere activiteiten levend te houden. Volgens de stichting zou de herbouw van de verdwenen Kameelmolen aan het Doeleplein een belangrijke aanwinst zijn voor Schiedam. Twee andere molens die in aanmerking komen voor wederopbouw zijn de Brandersmolen bij de Kippenbrug en de Oostmolen bij het voormalige Hemaplein.

"De molenroute loopt nu van De Walvisch aan de Westvest tot aan De Nieuwe Palmboom aan de Noordvest. De toeristische route ligt wat verscholen achter de bebouwing. De Kameel zou een prominente plaats in het stadsgezicht in kunnen nemen. De plek waar hij ooit stond aan het Doeleplein is nog niet bebouwd en ligt prachtig op de hoek waar Noordvestgracht en Schie samenkomen", aldus burgemeester Scheeres. Als voorzitter van de Schiedamse molenstichting benadrukte hij gisteren wel dat de plannen nog in de kinderschoenen staan. "Er is nog niet over gesproken met het gemeentebestuur."

De herbouw van De Kameel en de opknapbeurt voor de Babbersmolen zijn slechts een onderdeel van de toekomstplannen van de stichting. Op weg naar haar 20-jarig bestaan in 2001 stelde zij de Toekomstvisie 2000-2010 op om de stad op de Europese kaart te zetten. "Het bezit van de molens moet economisch meer uitgebuit gaan worden", vindt oud-directeur gemeentewerken en lid van het stichtingsbestuur H. G. de Block. "Toerisme betekent werkgelegenheid en dus welvaart in onze stad. Daarom willen we systematisch aan de gang gaan om het molenbezit in goede staat te houden en een aantrekkelijk klimaat te scheppen voor toeristen."

De herbouw van De Kameel zou globaal zo'n 2,5 miljoen gulden gaan kosten en de restauratie van de Babbersmolen -type stenen grondzeiler- 1,5 miljoen. Bestuurslid ing. J. L. M. Kies is heel enthousiast over de laatstgenoemde molen. "Hij heeft een lange historie en is de enige in zijn soort in ons land. In 1710 is hij gebouwd op een plek waar al sinds de Middeleeuwen een molen stond. De molen was bedoeld om het water uit de Babberspolder te malen. Vanaf 1925 dreef een dieselmotor het scheprad aan. Tot 1956 was het bouwsel in bedrijf en vanaf die tijd keek er niemand meer naar de molen om, totdat hij in 1979 werd ingericht als vogelasiel. Sinds twee jaar staat hij leeg. In gerestaureerde staat zou de Babbersmolen een aanwinst zijn voor Nederland en zelfs voor Europa", aldus Kies.

Gevarieerder

Dat het historische gebouw een beetje buiten de bestaande molenroute staat, vindt De Block eerder een voordeel dan een nadeel. "Het kan heel aantrekkelijk zijn om een nieuwe molenroute te ontwerpen, waarin zowel de stadsmolens als de Babbersmolen een plaats hebben. Dat maakt de route alleen maar gevarieerder."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Schiedam wil weer een Kameel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken