Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In of buiten de koets?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

In of buiten de koets?

5 minuten leestijd

"De koning Salomo heeft zich een koets gemaakt..."

Hooglied 3:9

In het Hooglied vinden wij het beeld terug van het heilige huwelijk dat van eeuwigheid al gesloten is bij God. En van dat heilige huwelijk heeft het aardse huwelijk een afschaduwing te zijn. Daarom is het zo goddeloos dat deze inzetting tot in de kerken toe verachtert en alle andere levensvormen tegen God vloeken.

Salomo mocht door de Heilige Geest ervan spreken hoe hij als de bruidegom zijn paleis verlaten heeft om de bruid te zoeken in de straten van Jeruzalem. Maar niet alleen om haar te zoeken, ook om haar mee te voeren. En in dit beeld, dat in Jeruzalem gezien kon worden, heeft Salomo afgebeeld de komst van Christus, de hemelse Bruidegom uit Zijn paleis, om te komen in de nederste delen der aarde om daar Zijn bruid te zoeken en te werven. En om vandaaruit Zijn bruid op te voeren voor het aangezicht van Zijn Vader.

En hoe voert Hij haar mee? In een koets. Zoals ook Salomo in een koets vervoerd werd en zijn bruid daarin meenam. Zo beeldt hij Christus af. En al wat in de koets is, spreekt van het werk van de Bruidegom. Niet zomaar een mens kon de bruid voor Gods aangezicht brengen.

Maar daar was een volkomen rein en heilig Mens voor nodig. En van die reine Mens spreken de zilveren pilaren in de koets. Daarin mag de bruid zien de Heilige, de volkomen Reine, Die naar de aarde gekomen is om de onreinheid van de bruid te doen wegzinken in Zijn eigen reinheid.

En dat de bruid daarvan zeker mag zijn, komt openbaar in het feit dat zij haar voeten mag zetten op de vloer van goud. En dat goud spreekt haar van de vastheid, de zekerheid die er ligt in het werk van Hem, Die gekomen is. Hij Die machtig is en heilig is Zijn Naam, zingt later Maria.

Maar hoe kan de bruid reizen naar het paleis van de hemelse gewesten?

Wel, zij mag schuilen onder het bloed van de Koning door Israëls God gegeven. Want ziet zij op naar Boven dan ziet zij het gehemelte van purper. En zij mag nu zitten onder dat purperen gehemelte. En waar spreekt dat nu van? Dat spreekt ervan dat het Kind van Bethlehem gekomen is om als Man van smarten voor haar te betalen. Het spreekt van verzoening door voldoening, door het bloed van de geboren Koning. En zo trekt de koets met de bruid voort om haar eenmaal thuis te doen komen.

Maar let op, waar bevindt de bruid zich? Zij zit in de koets. Daar is zij gebracht door de Trooster van de Bruidegom. In de koets alleen zal zij geborgen zijn en mag zij zien op het werk van Christus. In de koets alleen mag zij weten dat de toorn Gods gestild is. En ziet God in liefde op haar neer, die daar mag zitten onder het purper van de liefde van Zijn Zoon. En alleen in de koets gezeten, zal zij thuiskomen.

Ik vrees dat er velen in onze dagen ook met de koets mee reizen. Maar dan niet in de koets, maar gezeten zijn op de treeplank van de koets. Zij menen dan, omdat ze dezelfde kant uitgaan, dat zij ook wel zullen aankomen. Maar zij reizen voor eigen rekening. Zij reizen buiten de koets en hebben de schuld overnemende Borg nog nooit in waarheid nodig gekregen. Zij reizen voort met wat godsdienstigheid, wat vroomheid, goede werken en zonder enig schuldbesef. O, als u zo nog voortreist, weet dan dat Hij, Wiens Naam u al zo veelvuldig op de lippen genomen hebt, Zelf zegt: En zonder bruiloftskleed zijnde, werd de man, de vrouw, de jongen, het meisje uitgeworpen. Hoewel u meent er te zijn, ligt u er nog voor eeuwig buiten. Het is niet om het even. Ach, als wij maar binnenkomen. Vergis u niet. Het gaat er wel om hoe wij binnenkomen. Buiten de koets is ook buiten het paleis. En dat is buiten de gemeenschap met God. Dat is eeuwig weg te zinken onder Zijn toorn.

Maar de koets is ook door de Koning in Zijn paleis gebracht. Het paleis, dat Hij een ogenblik verliet om door Zijn werk, in de koets uitgetekend, Zijn bruid te verwerven, op te halen en thuis te brengen. Hier vallen alle sentiment en uitwendige opsmuk weg. Hier gaat het om Hem alleen, Die als het Licht in de duisternis wilde schijnen. Hij kwam om Zijn bruid te verwerven en haar mee te voeren, gedragen door Zijn werk. En nu die indringende vraag waar de zaligheid en verheerlijking van Gods Naam mee valt of staat: Hoe reizen wij voort? In de koets of buiten de koets?

Ds. N. P. J. Kleiberg, Veenendaal

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 27 Pagina's

In of buiten de koets?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 27 Pagina's

PDF Bekijken