Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Emmermolen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Emmermolen

3 minuten leestijd

Een van de oudste typen baggerschip. De emmers -inhoud soms wel 500 liter- zijn boven elkaar aan een rondgaande ketting gemonteerd. Zij schrapen zich op het laagste punt vol en draaien dan door naar boven. Aan de top van de "ladder" kiepen zij automatisch leeg in een storttrechter. Deze heeft uitgangen naar de zijkant, waar zogenaamde "bakken" langszij liggen waarin de bagger later verder wordt getransporteerd.

Sleephopperzuiger

Dit type baggerschip is zelfvarend. De hopperzuiger is een vrachtschip, dat zichzelf volzuigt met zand en/of grind. De pompcapaciteit van ieder type schip is zodanig dat het zich binnen een uur vol kan zuigen. Bij de grootste types gaat het dan om meer dan 20.000 m inhoud. Voor jumbohoppers is een werkdiepte van 120 meter heel normaal. De hopperzuigers laden zich door enorme zuigbuizen met sleepkoppen als stofzuigers over de (zee)bodem te slepen. De koppen kunnen wel 8 meter breed zijn. Na het laden is het niet ongebruikelijk dat de baggeraars een uurtje varen om het zand weer kwijt te raken. Het legen van het ruim (de hopper) kan gebeuren door de bodemkleppen van het schip te openen. Het schip lost dan op locatie. Een andere mogelijkheid is het schip aan te sluiten op een stelsel van (drijvende) leidingen, waarna het ruim wordt leeggepompt. Een derde optie is het lossen met een straalpijp, het zogenaamde rainbowen. De hopperzuiger wordt vooral op open zee ingezet en bij onderhoudswerk in havens en grote vaarwegen.

Snijkopzuiger

Een snijkopzuiger bestaat uit twee losse pontons of een U-vormig ponton, met tussen de beide 'benen' een zogeheten ladder aan een hijsinstallatie. Door de ladder loopt de zuigbuis. Aan het eind hiervan zit een bolvormige snijkop ("cutter") met tanden die het te baggeren materiaal loswoelt. Dat verdwijnt door de buis naar de pomp en verlaat het schip aan de achterzijde. Daar is het baggervaartuig aangesloten op een leidingstelsel van (drijvende) buizen, waardoor de bagger wordt weggepompt naar het stort. Dit type zuiger ligt tijdens het werk vast aan een van de palen op het achterdek en twee ankers links en rechts naast het schip. Door de lierdraden aan de ankers te vieren of in te halen, maakt het hele schip -dus ook de snijkop- om de paal bewegingen van links naar rechts en omgekeerd.

Wielzuiger

Dit vaartuig ziet er hetzelfde uit als de snijkopzuiger. Het verschil zit onder aan de ladder: hier geen snijkop aan de zuigbuis, maar een wielrad met emmers. Deze hebben geen bodem en worden met behulp van een schraper geleegd voor de opening van de zuigbuis. Dit type 'kop' gebruiken de baggeraars bijvoorbeeld in klei. In deze vette grondsoort zal een snijkop snel vollopen, waardoor de werking verloren gaat. De emmers van de wielzuiger nemen steeds 'hapjes' uit het te baggeren materiaal.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Emmermolen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 1999

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's