Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In twee jaar klaargestoomd als docent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

In twee jaar klaargestoomd als docent

Victor Schipper: Ik denk dat dit het onderwijs van de toekomst wordt

5 minuten leestijd

Sinds vorig jaar staat hij voor de klas op het Wartburg College in Rotterdam (locatie Revius). Zijn verplichte tweedegraadsbevoegdheid heeft hij nog niet. Wel is hij druk bezig met een lerarenopleiding in deeltijd aan de Hogeschool Rotterdam. Arie Mallegrom, docent aardrijkskunde, hoopt aan het einde van dit cursusjaar af te studeren. "Deze opleiding is ideaal. Ze is helemaal op maat gesneden."

Voor de klas staan terwijl je nog niet bevoegd bent. De laatste tijd moeten middelbare scholen er alles aan doen om het lerarentekort tegen te gaan. Mensen die jaren in het bedrijfsleven aan het werk zijn geweest, krijgen nu de mogelijkheid zich in een korte periode te laten omscholen tot leraar.

Arie Mallegrom heeft jarenlang in het basisonderwijs gewerkt. In 1977 begon hij als onderwijzer, later werd hij adjunct-directeur en intern leerlingbegeleider. "Ik heb het altijd met veel plezier gedaan. Toch kwam ik op een punt in mijn leven -ik was toen goed veertig- dat ik iets anders wilde. Op de 'Revius' kon ik als docent aardrijkskunde terecht. Daarvoor moest ik wel mijn tweedegraadsbevoegdheid halen."

Het vak aardrijkskunde koos Mallegrom simpelweg omdat hij het een mooi vak vond. Toch wilde hij niet alleen lesgeven. Het Wartburg College gaf hem de mogelijkheid ook enkele andere taken uit te voeren. Zo is hij aangesteld om de (na)scholing van zijn collega-docenten te coördineren. Daarnaast begeleidt hij leerlingen met faalangst en geeft zo nodig een faalangsttraining. Ook is hij aanspreekpunt voor mentoren van gepeste leerlingen.

Omdat de docent al een universitaire studie pedagogiek/onderwijskunde afgerond had, hoopte hij zijn tweedegraadslerarenopleiding in een verkorte periode te kunnen voltooien. Daarvoor kwam hij op de Hogeschool Rotterdam terecht. "Ik ben eerst bij de Universiteit Utrecht geweest, om te vragen wat de mogelijkheden waren. Daar kwam ik van een koude kermis thuis. Ik werd er als een nummer behandeld en mijn achtergrond en ervaring telden helemaal niet mee."

Op de Hogeschool Rotterdam is dat anders, stelt Mallegrom. Daar wordt per student specifiek gekeken naar ervaring en afgeronde studies. Op die manier werd hem een deeltijdopleiding op maat aangeboden.

"Ik hoef door mijn eerdere studies en ervaring geen vakken zoals pedagogiek en didactische vorming te volgen. Ik krijg puur vakinhoudelijke lessen, alles wat met aardrijkskunde te maken heeft." Twee avonden in de week volgt de leraar -in een klein klasje- lessen op de Hogeschool Rotterdam.

Volgens drs. Victor Schipper, directeur van de lerarenopleidingen sociaal en exact aan de Hogeschool Rotterdam, is het aanbieden van deze op maat gesneden opleiding niet nieuw. "We doen het al veel langer, maar nu gaan we er wat meer de boer mee op. Ik denk dat dit het onderwijs van de toekomst wordt." Minister Hermans presenteerde enkele maanden geleden het rapport "Maatwerk voor morgen", waarin hij suggesties doet voor het aanbieden van opleidingen op maat.

Door het toenemende lerarentekort op de middelbare scholen moet de hogeschool wel verkorte programma's aanbieden, meent Schipper. "Per jaar zijn er in Nederland ongeveer 5500 nieuwe docenten nodig in Nederland. Dat kunnen we nooit opvullen met de havo-leerlingen die hier de voltijdopleidi ng volgen."

Mensen die een technische of economische hbo-studie achter de rug hebben of al een pabo-diploma op zak hebben, kunnen in twee jaar hun tweedegraadslerarenopleiding doen. "Als een heao'er zin krijgt in een baan als docent economie, hoeft hij niet de hele opleiding te doen. Dat is ook niet nodig. De man zal veel van economie afweten. Voor hem is het vooral nodig pedagogisch en didactisch geschoold te worden."

Is iemand die een deeltijdopleiding doet na twee jaar wel geschikt om voor de klas te staan? Schipper: "We streven ernaar dat iedere deeltijdstudent een praktijkplaats heeft, een school waar hij onderwijservaring opdoet. Het is meer dan een stage, de student krijgt meer verantwoordelijkheden. Daar leert iemand heel veel van."

In principe kan iedereen met een hbo-opleiding of veel werkervaring de deeltijdlerarenopleiding volgen. Daardoor bestaat het gevaar dat er wel veel leraren 'gekweekt' worden die achteraf toch niet geschikt zijn voor h et onderwijs. Hoe gaat de Hogeschool Rotterdam daarmee om? "Als school zou je op voorhand moeten kunnen zeggen of iemand geschikt is voor het onderwijs", meent de opleidingsdirecteur. "Dat is op dit moment nog niet mogelijk. We zijn wel bezig met het invoeren van een soort beoordelingsmethode, waarbij we de aankomende studenten vooraf kunnen testen op hun geschiktheid voor het onderwijs."

Ook andere lerarenopleidingen bieden de mogelijkheid een verkorte deeltijd lerarenopleiding te doen. Op de Christelijke Hogeschool De Driestar in Gouda komt het nog niet veel voor, maar de mogelijkheid is er wel. "Dit zijn zaken die gewoon móéten. Minister Hermans wil het onderwijs op maat invoeren. Daarom kan iemand met een afgeronde hbo-studie bij ons ook in twee jaar zijn tweedegraadsbevoegdheid halen", zegt drs. I. A. Kole, directeur van de pabo.

Het nadeel van onderwijs op maat is dat de mensen individueel de opleiding volgen, vindt Kole. De Driestar hecht belang aan het klassikaal volgen van lessen. "Als iedereen op zijn eigen houtje de lerarenopleiding volgt, is er geen mogelijkheid om met elkaar na te denken over levensbeschouwelijke zaken. Dat is een essentieel onderdeel van onze opleiding."

De protestants-christelijke Marnix Academie in Utrecht is nog niet zo ver dat zij lerarenopleidingen aanbiedt voor het voortgezet onderwijs. "We blijven gewoon een pabo en richten ons dus alleen op het basisonderwijs", zegt Willeke Schot, medewerkster van het secretariaat deeltijdopleidingen.

Mensen die de pabo in deeltijd willen doen, kunnen wel een opleiding op maat volgen. "De duur van de studie hangt af van welke opleiding iemand gevolgd heeft. De een krijgt voor meer vakken een vrijstelling dan de ander. Iemand die psychologie heeft gestudeerd, hoeft dat vak bij ons niet te volgen."

Er komen volgens de secretariaatsmedewerkster wel steeds meer mensen uit het bedrijfsleven die zich willen omscholen tot leraar basisonderwijs. "Vaak zijn het mensen die een aanverwante studie hebben gedaan. Dan horen ze dat er een tekort is aan onderwijzers en gaan ze alsnog het vak in."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 2 November 1999

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

In twee jaar klaargestoomd als docent

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 2 November 1999

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken