Hans Anders ontketent gehoorapparatenoorlog
Beter Horen ontkent bestaan van kartel
DEN HAAG (ANP) - Brillenketen Hans Anders gaat de strijd aan met de gevestigde orde van 340 winkels voor gehoorapparaten. Hans Anders, onderdeel van het Vendex/KBB-concern, zegt de apparaten voor de helft van de prijs te kunnen aanbieden.
Hans Anders-directeur M. van der Ent noemt de branche een kartel dat met onderlinge afspraken en bonussen de prijs hoog houdt. Hij denkt binnen drie jaar een kwart van de markt in handen te hebben.
In Nederland gaat daarin nu zo'n 250 miljoen om. "Wij moeten het hebben van volume en niet van hoge marges", verklaart Van der Ent de ruimte die hij ziet om met de lage prijs toch winst te maken.
Marktleider Beter Horen, die 30 procent van de gehoorapparatenmarkt in handen heeft, reageert getergd en verwerpt de beschuldiging van kartelvorming. "Dienstverlening maakt de helft van onze prijs uit. Het gehoororgaan is zeer complex, veel moeilijker dan het oog. Dat vraagt intensieve begeleiding", aldus directeur A. Beem.
"Hans Anders meet een toestel in een halfuurtje aan en biedt de keus uit een merk met vier types", tekent hij aan."Wij voeren 25 merken en hebben duizend types. Dan nog is niet iedereen tevreden te stellen. Sommige klanten proberen eerst drie apparaten voordat ze eindelijk tevreden zijn. Ik ben benieuwd hoe Hans Anders dat doet."
Met de gehoorapparaten, die onder de naam OorZaak aan de man worden gebracht, herhaalt Hans Anders nu de stap die achttien jaar terug in de optiekbranche werd gezet. Toen bleek dat opticiens een marge van 60 procent op brillen maakten. Volgens Van der Ent rekent de gehoorbranche nu 2000 tot 3000 gulden voor een digitaal gehoortoestel. Hans Anders denkt dat voor 900 tot 1350 gulden te kunnen doen.
Daarvoor moet de brillenketen wel uitwijken naar een Duitse leverancier die geen Nederlandse klanten heeft. Volgens de Hans Anders-topman is de Nederlandse leverancier die oorspronkelijk de toestellen zou leveren, onder druk van de gehoorbranche afgehaakt.
Vruchteloos
Beem van Beter Horen stelt dat de Duitse fabriek al vier keer vruchteloos heeft geprobeerd de Nederlandse markt op te komen. De verzekeraars steunen volgens hem Hans Anders om zo zelf sterk te staan in de prijsonderhandelingen met ketens zoals Beter Horen.
De zorgverzekeraars juichen het initiatief toe en stellen dat de brillenketen deskundig genoeg is om goede apparaten aan te meten. De standaardvergoeding voor een gehoorapparaat is nu 1000 gulden. Alles wat een toestel meer kost, moet de verzekerde zelf betalen of wordt alleen vergoed als er een aanvullende verzekering is. Zorgverzekeraar VGZ denkt dat er door de prijsverlaging ruimte komt om andere zaken te vergoeden.
Met het initiatief is een investering van 1 miljoen gulden gemoeid. In Nederland hebben ongeveer 1,2 miljoen mensen een gehoorapparaat nodig. Wegens de hoge kosten en het taboe erop zijn er slechts zo'n 450.000 gebruikers.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 november 1999
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 november 1999
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's