Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brommers straks op de rijbaan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Brommers straks op de rijbaan

Aantal gewonde bromfietsers kan door nieuwe regel halveren

4 minuten leestijd

's-HERTOGENBOSCH - De bromfiets mag vanaf 15 december niet meer op het fietspad, hij moet de rijbaan op. Een nieuwe maatregel in het kader van het project "Duurzaam veilig". Veiliger zal het zeker worden voor de fietsers die zijn verlost van de voorbijrazende monsters. Of het er voor de bromfietser beter op wordt, is de vraag. "De praktijk zal het uitwijzen", reageert een Venlose rij-instructeur terughoudend.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) presenteerde gisteren en vandaag op het Nationaal Rijschoolsymposium de aangepaste verkeersregels voor bromfietsers aan honderden rij-instructeurs. Veel kleine wijzigingen, maar ze zullen niet ongemerkt voorbijgaan.

Wat verandert er op 15 december? Bromfiets en snorfiets worden nadrukkelijk gescheiden. De snorfiets volgt in beginsel de regel van de fietsers. De nieuwe regelgeving bepaalt ook dat de snorfiets niet harder mag rijden dan 25 kilometer per uur.

De meeste aanpassingen hebben echter betrekking op de brommer: die moet naar de rijbaan. Na 15 december mag de bromfietser geen gebruik meer maken van het verplichte fietspad, dat herkenbaar is aan het ronde blauwe bord met de fiets erop. Alleen fietsers en snorfietsers mogen dat.

De regel zou geen regel zijn als er geen uitzondering op was. Op sommige plaatsen zou de bromfiets op de weg te veel gevaar opleveren. Daarom heeft het ministerie een nieuw verkeersbord ontworpen: een rond, blauw bord met daarop een fiets én een bromfiets. Bij zo'n bord moet de bromfietser wel gebruikmaken van het fietspad.

Met de nieuwe regelgeving wordt ook de -meestal- roodgekleurde fietsstrook met een doorgetrokken streep verboden gebied voor de brommer. De snorfiets moet de strook wel gebruiken.

Vooral automobilisten zullen vanaf half december moeten wennen aan het veranderde verkeersbeeld, want de brommer krijgt meer bewegingsruimte: de bromfietser moet een auto voortaan links inhalen en op een rotonde hoeft de bromfietser niet noodzakelijkerwijs aan de rechterkant van de rijstrook te blijven.

Minister

Volgens minister Netelenbos van Verkeer levert de nieuwe maatregel vooral op 50-kilometerwegen een grote bijdrage aan de veiligheid. Ze sprak gisteren bij monde van een van haar directeuren-generaal de rij-instructeurs toe. "Bromfietsers lopen een relatief grote kans op ongelukken. Ze leggen 0,6 procent van het aantal personenkilometers af, terwijl ze 8 procent van de verkeersdoden en 17 procent van de ziekenhuisgewonden uitmaken."

De minister wees ook op de succesvolle proeven met de straks in te voeren maatregelen in Apeldoorn, Den Haag en Tiel. In die gemeenten daalde het totaalaantal gewonden van ongevallen waar bromfietsers bij betrokken waren tot de helft.

Volgens de minister hebben automobilisten en bromfietsers elkaar beter in het oog als ze op dezelfde rijbaan zitten. "Dat het voor fietsers en snorfietsers een stuk prettiger en veiliger wordt op het fietspad, is een bijkomend voordeel", aldus de minister in haar toespraak gisteren in Den Bosch.

Wennen

Om alle verkeersdeelnemers goed op de veranderingen voor te bereiden start op 15 november een "grootschalige publiekscampagne met radio- en tv-spots, folders en advertenties. Omdat het vooral om jonge weggebruikers gaat, richt de campagne zich ook op de jongerenmedia."

De campagne is nodig, want de eerste weken zal het wennen zijn en zullen veel weggebruikers alerter moeten zijn op het gedrag van bromfietsers. Het zal opletten zijn, zeker voor de rijschoolleerlingen. "Ik heb een leerling die op 17 december moet afrijden. Hoe moet dat? In de praktijk heeft ze nog niet met de nieuwe verkeersregels te maken gehad. Ik bereid haar maar zo goed mogelijk voor op de aanpassingen, want als de examinator om deze regel moet ingrijpen is dat toch jammer", reageert een Venlose rijschoolhouder die sowieso nog even de kat uit de boom kijkt: "Wordt het nu ook veiliger voor de bromfietsers? Ik weet het nog niet."

Ook het CBR heeft zijn examens moeten aanpassen. Tal van nieuwe vragen zijn bedacht en het bureau heeft een nieuwe diaserie samengesteld. Vooral het verschil tussen snorfiets en bromfiets moest voor de kandidaten voor het theorie-examen in één oogopslag duidelijk zijn. De snorfiets heeft daarom grotere wielen, de bestuurder draagt geen helm en aan de voorkant is duidelijk het oranje in plaats van het gele bordje te onderscheiden.

Protest

Overigens zijn nog niet alle wegbeheerders overtuigd van de goede effecten van de maatregel. Zo wil een aantal gemeenten uitzonderingen maken op de regel. De Fietsersbond ENFB -die overigens achter de verandering staat- noemt dat gevaarlijk.

De bond noemt het koudwatervrees als gemeenten uitzonderingen maken. "Hierdoor moet de brommer op onverwachte plekken toch weer op het fietspad rijden", aldus een woordvoerster. Almere spant volgens haar de kroon door brommers overal naar het fietspad te sturen. Ook enkele Rotterdamse deelgemeenten, waaronder Feijenoord, willen uitzonderingen op de landelijke richtlijn maken.

De fietsersbond voert uit protest op donderdag 11 november actie op fietspaden in Almere door met een lasergun de snelheid van brommers te meten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1999

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Brommers straks op de rijbaan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 november 1999

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken