Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gijs van Schoonhoven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Gijs van Schoonhoven

2 minuten leestijd

Het Lambertus van Dam-orgel (1892) in de Grote Kerk te Enschede (41 stemmen, drie klavieren) werd in 1997 door de firma Flentrop gerestaureerd. Adviseur was Jan Jongepier. Op deze cd presenteert Gijs van Schoonhoven, stadsorganist te Enschede, het resultaat met werk van Maichelbeck, Mendelssohn, Richter en Liszt. Franz Anton Maichelbeck, die evenals Bach in 1750 overleed en wat dat betreft dit jaar dus extra in de belangstelling komt te staan, is vertegenwoordigd met "Sonata Quarta", afkomstig uit zijn bundel met acht sonates, die "voor klavier" zijn geschreven. Blijkens het voorwoord van de componist zijn deze stukken, behalve op de piano, met name goed uitvoerbaar op het orgel. Het werk bestaat uit een suite met zes lichtvoetige deeltjes. Dan volgen vier werken van Felix Mendelssohn-Bartholdy, namelijk het minder bekende jeugdwerk "Preludium in d-moll" (1820) en drie werken uit de late levensfase van de componist (1844). In het zachte en melodieuze "Thema mit Variationen" komen de fraaie grondstemmen van het Van Dam-orgel goed tot hun recht. Het pianistische en virtuoze eerste deel van het "Allegro in B-dur" komt op dit romantisch klinkende instrument goed uit de verf. Twee koraalbewerkingen van Ernst Friedrich Richter volgen, waarvan vooral "Straf mich nicht" zangrijk en met veel gevoel wordt uitgevoerd. In "Ermuntre dich" horen we de Cornet als uitkomende stem, afgewisseld met een fraai tongwerk. In de "Fantasie und Fuge" van Richter is vooral de combinatie Vox Celeste en Viola di gamba het vermelden waard. De fuga, een compositorisch hoogstandje, wordt met stuwkracht tot klinken gebracht. In het boeiende werk "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" van Franz Liszt blijkt het Van Dam-orgel over vele klankkleuren te beschikken, waarbij Gijs van Schoonhoven smaakvol gebruikmaakt van de zwelkast. Resumerend: we hebben hier te doen met een cd die zowel voor "Liebhaber" als voor "Lernenden" interessant is, waarop uitstekend orgelspel te beluisteren is. Ik ervaar het als een klein gemis dat er geen registratieaanduidingen in het fraaie booklet zijn opgenomen, waarin we gelukkig wel een goede toelichting van de composities vinden, naast de dispositie en uitstekende foto's van het orgel.

N.a.v. "Lambertus van Dam-orgel, Grote Kerk Enschede"; Gijs van Schoonhoven; Contrapunctus Musicus VC 2477.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 januari 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Gijs van Schoonhoven

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 januari 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken