Doden en gewonden door treinongeluk
Duitse machinist reed veel te hard
BRÜHL - Zeker negen treinreizigers zijn gisteren in Duitsland om het leven gekomen toen de nachttrein van Amsterdam naar Basel bij het station van Brühl ontspoorde. Door het ongeluk raakten 52 mensen ernstig en 44 licht gewond, onder wie twee Nederlanders. De Duitse machinist van de ramptrein heeft volgens de politie veel te hard gereden.
Het treinongeluk is niet veroorzaakt door een technisch defect aan het spoor of de trein, zo verklaarde bestuursvoorzitter H. Mehdorn van de Duitse spoorwegen. Net als de politie gaat hij ervan uit dat de machinist ter hoogte van het station 122 kilometer per uur reed, terwijl op dat traject 40 kilometer per uur is toegestaan. Onderzoek moet uitwijzen of de wissel goed stond.
Premier Kok bracht vanmiddag een bezoek aan het station in Brühl. De premier onderbrak daarvoor zijn werkbezoek aan Noord-Rijnland-Westfalen. Kok werd op het station begeleid door de minister-president van de Duitse deelstaat, Wolfgang Clement.
Zwijgrecht
De 28-jarige machinist heeft nog geen verklaring gegeven. Hij beroept zich op zijn zwijgrecht. Bij de man is een bloedproef afgenomen om te kijken of hij te veel gedronken had. Volgens een woordvoerder van de Duitse spoorwegen is dat routine bij dit soort ongelukken. De machinist bleef lichamelijk ongedeerd. Wel werd hij in een zware shocktoestand opgenomen in een ziekenhuis. Volgens de Münchense tv-zender N24 heeft de man een verkorte opleiding gevolgd en kende hij het traject niet.
Vanochtend werden er van de driehonderd passagiers nog twintig vermist, zestien Duitsers en vier Amerikanen. In de loop van de middag moest duidelijk zijn of zich in de laatste, nog niet doorzochte, wagon slachtoffers bevinden. Vandaag is ook de identificatie begonnen van de negen geborgen doden.
De gewonden werden in vijftien verschillende ziekenhuizen in de omgeving van Brühl opgenomen. Bij het ongeluk raakte een 48-jarige Nederlander gewond aan zijn hoofd. Hij heeft het ziekenhuis inmiddels verlaten en zijn reis vervolgd. Ook een 50-jarige vrouw uit Utrecht die was opgenomen met kneuzingen en verwondingen, zou vandaag haar reis voortzetten.
Amsterdam
De nachttrein D 203, in de winter vooral populair bij wintersporters, vertrok zaterdagavond om 20.05 uit Amsterdam naar Basel in Zwitserland. Om dertien minuten over twaalf ontspoorde de internationale trein in het station van Brühl, een stadje ongeveer 15 kilometer ten zuiden van Keulen. De locomotief boorde zich eerst door vijf tuinen en kwam tot stilstand tegen de achtergevel van een woning. De bewoners raakten in een shock.
Vier wagons knalden achter op de locomotief. De ravage op het station was enorm. Een team van de coördinerende alarmcentrale EuroCross vloog naar Duitsland om de Nederlandse betrokkenen bij het ongeluk ter plaatse bij te staan. Bij de alarmcentrale in Noordwijk kwamen zo'n honderd telefoontjes binnen van verontruste familieleden. Een groep van vijftig Nederlandse skiërs die ongedeerd uit de trein kwamen, besloot de vakantie voort te zetten. De toeristen vertrekken vandaag met bussen naar hun wintersportverblijven.
Tragisch
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat bracht gisteren samen met haar Duitse collega Steinbrück van Noord-Rijnland-Westfalen een kort bezoek aan de plaats van de ramp. Netelenbos, op doorreis naar Hongarije, was geschokt door het ongeval. "De trein is een van de allerveiligste vervoermiddelen. Dat maakt dit ongeval extra tragisch", aldus de minister. Ze zei groot belang te hechten aan een gedegen onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.
Een woordvoerder van de Malteser hulpdienst zei dat een treinongeluk "het ergste is wat je kan overkomen", omdat door het verwringen van het materieel veel mensen bekneld raken. In Brühl moesten hulpverleners ledematen van mensen amputeren om hen uit de wagons te kunnen bevrijden. De politie sloot de wijde omgeving rond het treinongeluk af omdat honderden ramptoeristen naar Brühl trokken. Ook uit Nederland kwamen mensen kijken.
Zie ook pag. 5.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 7 februari 2000
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 7 februari 2000
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's