Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vernieuwingen in de AWBZ

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vernieuwingen in de AWBZ

4 minuten leestijd

KLANTVRIENDELIJK - Het kabinet wil de Algemene wet bijzondere ziektekosten (AWBZ) klantvriendelijker maken. Hoe steekt het regeringsvoorstel in elkaar? Wat zijn de gevolgen voor de gebruikers en hoe groot is de bedreigingen voor landelijk werkende identiteitsgebonden instellingen? De AWBZ is de volksverzekering die langdurige zorg voor de burgers regelt. Alle werkenden betalen eraan mee via hun salaris. Onder de AWBZ vallen de geestelijke gezondheidszorg, de gehandicaptenzorg, de jeugdhulpverlening, de thuiszorg, de verpleeghuizen en de verzorgingshuizen. De verzekering keert geen geld uit, maar levert zorg in natura.

PROBLEMEN - De huidige structuur kent een aantal problemen. De kwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg is goed, maar toch zijn er ook zorgen. Er is steeds meer geld nodig, want de zorgbehoefte, de wachtlijsten, de werkdruk en de regelgeving nemen toe. De AWBZ-zorg is op dit moment georganiseerd rond instellingen en organisaties. Niet de gevraagde zorg staat voorop, maar het aanwezige aanbod. Als dat er niet is, resteert de wachtlijst.

VRAAG - Staatssecretaris Vliegenthart en minister Borst, beiden van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, willen de zorg kantelen. Niet de instellingen en de organisaties die het aanbod bepalen moeten vooropstaan, maar de vraag naar zorg. De cliënt bepaalt de zorgvraag en het geld volgt de zorg. Er moet zorg op maat komen. Dat leidt volgens de bewindslieden vanzelf tot meer samenwerking met beleidsterreinen zoals wonen, welzijn en arbeid. Voordat een cliënt een aanspraak op hulp mag doen, wordt er een gesprek gevoerd met of een keuring gedaan door een indicatieorgaan. Dat is verantwoordelijk voor een onafhankelijke, objectieve en integrale bepaling van de hulpvraag. In de sector verpleging en verzorging is reeds een dergelijk orgaan werkzaam. Daarna kan de cliënt met zijn hulpvraag naar een zorgkantoor. Dat krijgt in het nieuwe systeem een spilfunctie. Nederland krijgt 31 regio's en in elke regio komt één zorgkantoor. Een zorgkantoor is in de praktijk een zorgverzekeraar die een sterke positie in de regio heeft. De kantoren hebben een zorgplicht en moeten ervoor zorgen dat alle vormen van zorg in hun regio beschikbaar zijn. Daarvoor moeten ze onderhandelen met de aanbieders van de zorg. Als prijs en kwaliteit niet passend zijn, kan het zorgkantoor besluiten geen relatie aan te gaan met de betrokken instelling of organisatie en zal het er dus ook geen mensen naar verwijzen. De instelling kwijnt dan langzaam weg.

VOEDINGSGEBIED - De cliënt moet in de nieuwe situatie zijn hulpvraag heel duidelijk maken, ook als hij hulp vanuit levensbeschouwelijke organisaties wil. Het zorgkantoor moet dan een uiterste poging doen de gevraagde zorg te verlenen. Als dat niet lukt moet het alternatieven aanbieden. De positie van landelijke en bovenregionale voorzieningen in de vernieuwde AWBZ is nog niet helemaal duidelijk. In de gereformeerde gezindte zijn tal van organisaties en instellingen waarvan het voedingsgebied zich uitstrekt tot buiten de eigen regio. Dat geldt voor geestelijke gezondheidheidszorg, maatschappelijk werk, jeugdzorg, gehandicaptenzorg en verpleging en verzorging. Op deze terreinen zijn ruim 25 instellingen werkzaam. Deze voorzieningen dreigen in financiële problemen te komen als ze geen contract hebben met een zorgkantoor. Het is voor de instellingen niet te doen met alle zorgkantoren te gaan onderhandelen. Bovendien is de verwachting dat de zorgkantoren niet scheutig zullen zijn met het toekennen van middelen aan landelijke en bovenregionale voorzieningen.

REGIONALISERING - Op 20 december vorig jaar stuurde de regering een brief naar de Tweede Kamer over de positie van de landelijke en de bovenregional e voorzieningen in de vernieuwde AWBZ. Daaruit blijkt dat de bewindslieden vast willen houden aan de regionalisering. De zorgkantoren moeten op basis van de behoefte en voorkeuren van de individuele zorgvragen ook contracten met identiteitsgebonden zorgaanbieders afsluiten. De Tweede Kamer debatteert op 21 februari over de kabinetsplannen. Gisteren hield de vaste kamercommissie een hoorzitting over de vernieuwingen in de AWBZ.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Vernieuwingen in de AWBZ

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 februari 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken