Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zonder hapering naar de finish

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zonder hapering naar de finish

PSD onderzoekt risico's van uitvallen veerboten op Westerschelde

4 minuten leestijd

VLISSINGEN - Vertraging in de bouw van de Westerscheldetunnel kan nadelig zijn voor de bereikbaarheid van gemeenten en bedrijven in Zeeland. Hoe langer het uitstel duurt, hoe groter het risico op uitval in de veerverbindingen Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder. "We moeten tot op de dag van de opening van de tunnel de boten in de vaart houden. Dat is een zware opdracht", aldus directeur H. Thomaes van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD).

Garanties voor het varen volgens het dienstrooster (vertrek per halfuur) heeft de PSD nooit gegeven, maar voor de komende jaren zal de veerdienst dat zeker niet doen. Er liggen twee potentiële risico's waaraan het hoofd moet worden geboden: het uitvallen van veerboten als gevolg van ouderdomskwalen en een uittocht van het personeel. De kans daarop neemt toe naarmate de opening van de Westerscheldetunnel opschuift, aldus Thomaes.

Vorige maand werd bekend dat de twee boormachines Sara en de Neeltje Suzanna zeker een jaar langer nodig hebben om het 6 kilometer lange traject tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen af te leggen. Allerlei storingen hebben ertoe geleid dat er nog maar 1,3 kilometer is geboord, terwijl de boren volgens de planning al 3 kilometer afgelegd hadden moeten hebben. Deze maand zullen de opdrachtgever en de aannemer duidelijk maken of de vertraging ook daadwerkelijk leidt tot een latere opening. Die staat nu nog gepland op 15 maart 2003.

Bedreigingen

Directeur Thomaes van de PSD werkt momenteel aan een rapport waarin de belangrijkste bedreigingen voor het behoud van de dienstverlening worden opgesomd. Het "Strategisch plan eindfase" zal naar verwachting eind dit jaar verschijnen. Thomaes: "Wij handhaven tot en met de laatste dag het vaarschema: eerste afvaart om 04.30 uur, laatste afvaart om 00.30 uur. Die opdracht is zonder meer zwaar. Het zal moeilijk worden om dat te realiseren."

Waarmee Thomaes overigens niet zegt dat de veiligheid tijdens overtochten in het geding raakt. Om onrust onder de gebrukers van de veerboten te voorkomen, laat de PSD-directeur met nadruk weten dat er "met elke boot die in de vaart is, niets mis is. Het is niet zo dat we schepen laten varen die met touwtjes aan elkaar hangen. Onze veerboten ondergaan tot op het laatste moment strenge keuringen van de Scheepvaartinspectie en de bureaus van de verzekeringsbedrijven."

De twee schepen op de lijn Kruiningen-Perkpolder baren de PSD de meeste zorgen. Zowel de "Prinses Christina" als de "Prins Willem-Alexander" is de leeftijd van dertig jaar gepasseerd. Onder normale omstandigheden zouden de veerboten al zo'n vijf jaar vervangen zijn. De "Prinses Christina" ondergaat in oktober een grote onderhoudsbeurt, de "Prins Willem-Alexander" in maart 2001.

Thomaes verwacht weinig problemen, al voegt hij eraan toe dat de leeftijd niet in het voordeel van de schepen werkt. "Ik ben er niet benauwd voor dat de motoren het zullen begeven. De afgelopen jaren hebben we het onderhoud van de schepen geïntensiveerd, met speciale aandacht voor de motoren, de bekabeling en de conservering van staal. Ik heb er alle vertrouwen in dat we alle benodigde stempels wederom zullen krijgen."

Uitval

Over uitval heeft de PSD tot nu toe weinig te klagen. Van de 40.000 afvaarten per jaar wordt hooguit 1 procent geschrapt. Mocht een van de schepen het onverhoopt toch begeven, dan staat de PSD voor een groot probleem. Thomaes: "In dat geval moeten we een reserveschip inzetten. Behalve de twee schepen die tussen Kruiningen en Perkpolder varen, beschikken we nog over de Prinses Juliana, de Koningin Beatrix en de Prins Johan Friso. Bij uitval hebben we niets meer achter de hand. Onderhoud en reparaties aan een van de schepen leidt dan onherroepelijk tot uitval van een lijndienst."

Over het risico van een leegloop van personeelsleden is Thomaes evenmin somber. Maar ook hier geldt: er valt weinig met zekerheid te zeggen. "We gaan een ongewisse periode tegemoet, die onzekerder wordt naarmate de opleveringsdatum naar de toekomst verschuift."

Een uitgekiend sociaal statuut voor de 350 personeelsleden moet een uittocht voorkomen. Volgens de directeur steekt dat vangnet redelijk tot goed in elkaar. Mensen die tot de laatste dag blijven en daarna zonder werk raken, krijgen 73 procent van het laatst verdiende loon uitbetaald. Wie wel ander werk vindt, maar qua inkomsten achteruitgaat, krijgt een aanvulling tot 100 procent van zijn laatst verdiende loon. De duur van de compensatie hangt af van leeftijd en aantal dienst- jaren.

Het personeelsverloop is vooralsnog laag, aldus Thomaes. In 1998 vertrokken vijf personeelsleden, in 1999 twaalf en in de periode van januari tot september van dit jaar vijf. "We houden rekening met een toename", zegt de directeur. "Tot nu toe zijn de mensen honkvast, ook al omdat zij een redelijk salaris verdienen en aantrekkelijk werk hebben."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 september 2000

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Zonder hapering naar de finish

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 september 2000

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken