Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vier gegadigden voor   exploitatie hsl-zuid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vier gegadigden voor exploitatie hsl-zuid

NS werkt samen met KLM en Britten

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen doen samen met de KLM en het Engelse vervoersbedrijf National Express een gooi naar de exploitatie van de hogesnelheidslijn hsl-zuid. De alliantie wil vanaf 2005 het treinverkeer van Amsterdam tot Parijs voor haar rekening nemen.

Het is nog onzeker of de Nederlands-Britse combinatie de vergunning binnenhaalt. Nog drie consortia hebben belangstelling getoond.

De bekendste is de samenwerking tussen Deutsche Bahn en het Britse Arriva. Ook de Nederlandse busmaatschappij Connexxion meldde zich gisteren aan. Connexxion trekt samen op met de Franse vervoersreus CGEA-Connex en de Zweedse spoorwegmaatschappij SJ. Als laatste kandidaat voor de exploitatie is het Britse Stagecoach in de race. Opvallend is dat het Franse en het Belgische staatsspoor (SNCF en NMBS) zich niet als kandidaat hebben gemeld.

Herkansing

Voor de NS betekenen de aanbesteding een herkansing. Vorig jaar brachten de Spoorwegen vanuit een bevoorrechte positie al een bod uit, maar minister Netelenbos (Verkeer) verwierp dat als "financieel en kwalitatief" onvoldoende. Het kabinet besloot vervolgens dit voorjaar tot openbare aanbesteding, waarbij de NS als gelijkwaardige partij de strijd met de concurrentie zou moeten aangaan.

De uitverkorene mag zijn hsl-treinen tot Parijs laten rijden. De minister verklaarde eind juni zo'n toezegging al binnen te hebben van België, met Frankrijk volgen binnenkort afspraken. Netelenbos wijst volgend najaar de winnaar van de aanbesteding aan. Over enkele weken (26 oktober) volgt al een eerste schifting.

Het eventueel mislopen van de vergunning heeft verregaande gevolgen voor de NS. Volgens oud-topman Den Besten zou het zelfs de doodsteek voor de Spoorwegen betekenen. Bovendien verdwijnt met de komst van een andere speler de samenhang tussen het hsl- en het binnenlandse kernnet, dat de NS tot 2010 in handen heeft.

De NS-samenwerking met KLM komt niet als een verrassing. Beide partijen praten al enkele jaren over aansluiting van elkaars vervoersstromen op Schiphol. National Express heeft al ruime buitenlandse ervaring. Een kwart van haar activiteiten voert de Britse maatschappij al over de grens uit (VS, Australië).

Geduchte tegenstand kan de NS van Deutsche Bahn en Arriva verwachten. De Duitsers zijn vele malen groter dan hun Nederlandse collega-vervoerder en willen in de toekomst ook de hsl-oost (Amsterdam-Frankfurt) exploiteren. Het Britse Arriva stort zich al enige tijd energiek op de Europese markt. Zo laat Arriva in Nederland ruim een jaar treinen rijden in Friesland en Groningen.

Vaste voet

Grote speler in het consortium van Connexxion is CGEA-Connex. De Fransen proberen na het mislukte Lovers-avontuur opnieuw vaste voet aan de grond te krijgen in Nederland. Het Zweedse SJ werd in 1988 als een van de eerste Europese vervoerders geprivatiseerd.

Stagecoach (bus, trein, tram) is als spoorwegmaatschappij vooral bekend door zijn routes tussen Londen en Zuidwest-Engeland. De in 1980 opgerichte vervoerder heeft zo'n 16 procent van de Britse markt in handen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 september 2000

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Vier gegadigden voor   exploitatie hsl-zuid

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 september 2000

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken