Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EVO roept op tot   verzet tegen   rekeningrijden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

EVO roept op tot verzet tegen rekeningrijden

"Bereikbaarheid verbetert niet"

2 minuten leestijd

ZOETERMEER - De Eigen Verladers Organisatie (EVO) heeft gisteren de gemeenten in de Randstad opgeroepen alsnog het rekeningrijden te verwerpen. De transportorganisatie heeft dit in een brief aan 76 gemeentebesturen laten weten.

De gemeenten vallen onder het Bereikbaarheidsoffensief Randstad van minister Netelenbos (Verkeer). Zij krijgen in ruil voor steun aan het rekeningrijden extra geld voor verbetering van het openbaar vervoer en investeringen van wegen.

De transportorganisatie denkt dat de voorgestelde investeringen op geen enkele wijze de bereikbaarheid van stedelijke centra, winkelgebieden en industriegebieden zal verbeteren. Ook vreest de EVO dat wanneer het rekeningrijden wordt ingevoerd, het lokale wegennet verder overbelast raakt. De bevoorrading van winkelcentra en industriegebieden vindt juist plaats via die lokale wegen, aldus de EVO.

Minister Netelenbos verdedigt half oktober het rekeningrijden in de Tweede Kamer. In haar plannen zijn alleen hulpdiensten en het openbaar vervoer vrijgesteld van het betalen van tolgeld. EVO wil nu dat ook bestel- en vrachtauto's worden vrijgesteld van het spitstarief, omdat gemeenten verladers dwingen de goederen voor de openingstijden van de winkels, dus in het spitsuur, af te leveren.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag stemt in met het antifileplan van minister Netelenbos (Verkeer). De proef met het rekeningrijden is een omstreden onderdeel van dit zogeheten Bereikbaarheidsoffensief voor de Randstad (BOR). De gemeenteraad van Den Haag bespreekt het raadsvoorstel komende maandag.

Het antifileplan bestaat uit een investering van miljarden guldens in de verbetering van de snelwegen en het openbaar vervoer in de Randstad. De vier randstadregio's moeten begin oktober een besluit hebben genomen over ondertekening van een convenant met de minister.

Openbaar vervoer

Ook het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) stemt in met de plannen van minister Netelenbos. Het ROA is een samenwerkingsverband van zestien gemeenten in de regio Amsterdam. Het dagelijks bestuur van het ROA krijgt nog wel de opdracht mee om er bij de minister een geïntegreerd regionaal en randstedelijk openbaarvervoersysteem uit te slepen. Dit zou betaald moeten worden door het Rijk uit het Fonds Economische Structuurversterking. Ook wenst het ROA dat alles in het werk wordt gesteld om de tolpoort op de A4 ten zuiden van de N201 (afrit Aalsmeer/Hoofddorp) te plaatsen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Thursday 28 September 2000

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

EVO roept op tot   verzet tegen   rekeningrijden

Bekijk de hele uitgave van Thursday 28 September 2000

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken