Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Airbus start met   bouw superjumbo

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Airbus start met bouw superjumbo

Introductie lijkt problemen op te gaan leveren

3 minuten leestijd

TOULOUSE - Airbus neemt de superjumbo in productie. Dat heeft het Europese vliegtuigbouwconsortium gisteren bekendgemaakt. Voor het vliegtuig, met minimaal 555 stoelen, hebben zich voldoende klanten gemeld. Het aantal orders is eind vorige week de vijftig gepasseerd. Airbus Industries noemt zijn A3XX sinds gisteren A380.

De officiële lancering was door de grote orderportefeuille niet meer dan een hamerstuk. "Airbus heeft een nieuw vlaggenschip", aldus M. Bisschof, voorzitter van de raad van commissarissen van Airbus. "Dit is de definitieve doorbraak van Airbus als volwassen concurrent op de wereldmarkt."

De A380 moet de 747 van concurrent Boeing gaan overvleugelen. Het eerste model, de A380-100, wordt in 2006 geleverd. Een eerste testvlucht is eind 2004 voorzien. Zonder problemen zal de introductie van het toestel niet verlopen. De megajumbo moet met twee pompen in totaal 260 ton brandstof tanken. De vliegtuigen zijn daarop berekend, de luchthavens niet. Ook de verwerking van de grote stroom passagiers lijkt problemen op te leveren. Nog maar zes of zeven vliegvelden ter wereld zouden het supertoestel kunnen ontvangen.

Concurrent Boeing heeft steeds volgehouden dat er geen markt is voor superjumbo's. President Clinton waarschuwde maandag de Europese regeringen dat zij geen niet-commerciële subsidies mogen geven voor de bouw van de superjumbo. Hij dreigde anders een klacht bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) in te dienen.

De Europese Commissie heeft gisteren boos gereageerd op de uitlatingen. Volgens een woordvoerder van de commissie is Washington eropuit de marktpositie van Boeing te verdedigen. Er zou alleen sprake zijn van leningen aan Airbus en niet van subsidies, aldus de zegsman.

De ontwikkelingskosten van de Airbus bedragen zo'n 12 miljard dollar (30 miljard gulden). Het merendeel wordt opgebracht door de aandeelhouders van Airbus Industrie: EADS en British Aerospace (BAe). Ongeveer eenderde komt voor rekening van nationale overheden. Stork gaat voor 2,5 procent deelnem en in de ontwikkeling. Het levert door overgenomen Fokker-onderdelen onder meer de vleugelkleppen en de voorkanten van de vleugels. Overigens verstrekt het ministerie van Economische Zaken een lening onder gunstige voorwaarden voor de financiering van eenderde van de ontwikkelingskosten van Stork.

De officiële lancering bezorgde EADS en British Aerospace gisteren koersstijgingen op de effectenbeurzen. EADS steeg met 3,6 procent tot bijna 22 euro. Een aandeel BAe werd 1,85 procent duurder.

Verheugd

De Nederlandse vliegtuigindustrie reageert enthousiast op het gisteren genomen besluit van Airbus, aldus een woordvoerder van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR). Meer duidelijkheid over een mogelijke Nederlandse bijdrage aan de superjumbo is er sinds gisteren niet gekomen. "De besprekingen lopen nog tot halverwege volgend jaar." Ze verwacht dat het gisteren genomen besluit de besprekingen zal bespoedigen.

Stork Aerospace Group is in de race voor de levering van lichtgewicht materiaal voor de bovenkant van de romp en delen van de vleugels van het toestel. Dit zogenaamde glare, ontwikkeld in combinatie met de TU Delft, is tot 20 procent lichter dan het gebruikelijke aluminium en bovendien veel brandbestendiger.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Airbus start met   bouw superjumbo

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's