Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Misbruik religie niet   voor verkoop product"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Misbruik religie niet voor verkoop product"

Velema botst met KRO-reclamemaker

3 minuten leestijd

EDE - Reclamemakers mogen religie niet misbruiken om hun producten over de toonbank te krijgen. Het gebruik van elementen uit het christelijk geloof is ontoelaatbaar als je "geen recht doet aan de diepste intenties ervan."

Dat zei prof. dr. W. H. Velema gisteravond tijdens een symposium over religie in reclame, georganiseerd door de Christelijke Hogeschool Ede. Eerstejaarscommunicatiestudenten presenteerden de resultaten van een onderzoek naar religieuze elementen in televisiecommercials. Van de 468 bekeken tv-reclames blijken 55 commercials religieuze elementen -zoals kruisen en mensen in meditatie- te bevatten. Daarvan had 27 procent betrekking op het christendom.

Velema ging in op de omstreden KRO-reclamecampagne waarin onder meer een poster van Maria met ontblote borst te zien was. Velema: "Dat stuitte me tegen de borst. Zo ga je niet om met Maria." Hij kan er niet "de warmte" in ontdekken die de KRO met de campagne, getiteld "Het gevoel dat je wilt delen", wilde uitstralen.

De bedenker van de campagne, L. Varossieau, zei gisteravond dat hij hiermee heeft willen prikkelen. "De KRO wilde bewust stof doen opwaaien en mensen aan het denken zetten. Daarbij worden altijd mensen gekwetst. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Ook de EO kwetst soms mensen."

Varossieau, zelf remonstrant, vindt dat reclamemakers heel "plat" omspringen met religieuze uitingen. Hij hekelde campagnes waarin nonnen, gekleed in zogeheten Jesus-jeans, reclame maken voor spijkerbroeken. Religie moet geen rol spelen in reclamecampagnes om bijvoorbeeld zonnebrillen te slijten aldus Varossieau, die in het verleden ook betrokken was bij de verkiezingscampagne voor oud-premier Lubbers.

Volgens Varossieau is religie in reclame-uitingen niet diepgaand. "Religie is in de mode. Daarin is sprake van een golfbeweging. Het is een reactie op de yuppencultuur waarin het alleen maar om geld en goed gaat. Er is behoefte aan nieuwe helden, zoals voetbalsterren en succesvolle zakenmensen", aldus Varossieau. "Zo zou ik mij kunnen voorstellen dat een brandweerman uit Volendam een nieuwe held wordt."

Volgens Varossieau moeten mensen niet te zwaar tillen aan religieuze uitingen in reclamespotjes. "Onze lieve Heer kan best een glimlachje tevoorschijn toveren over wat er op aarde gebeurt."

Velema vindt dat elementen uit het christelijk geloof niet ondergeschikt mogen worden gemaakt aan de verkoop van een product. Dat is in strijd met de Tien Geboden. Christelijke symbolen mogen alleen gebruikt worden als heenwijzing naar God. Dat is de intentie van die symbolen en een "gebruik tegen die intentie in is een vorm van prostitutie en aantasting van de eer van God."

De huidige reclame-uitingen maken duidelijk dat de samenleving vervalt en dat er geen gemeenschappelijke normen meer zijn, aldus Velema. "We zouden terug moeten naar de normen van voor 1950 die toen algemeen golden."

Samaritaan

De emeritus hoogleraar ethiek zei dat er wel situaties kunnen zijn waarin religieuze symbolen in reclame-uitingen voorkomen. Zo kan hij zich voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij in een reclamecampagne bijvoorbeeld een afbeelding van de barmhartige Samaritaan gebruikt. "Alleen als je recht doet aan de intenties van de godsdienst en de God van die godsdienst eert, is zoiets mogelijk."

Velema zei het een uitdaging voor christelijke reclamemakers te vinden om met hun campagnes mensen op een andere manier tot nadenken te zetten. Daarbij mag volgens hem best gebruik worden gemaakt van humor.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

"Misbruik religie niet   voor verkoop product"

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's