Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TNO: Kilometerheffing   is zeer fraudegevoelig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TNO: Kilometerheffing is zeer fraudegevoelig

Noorden kritisch over 'platte' heffing

2 minuten leestijd

DEN HAAG - De kilometerheffing is op dit moment lastig uit te voeren omdat de apparatuur die daarvoor in auto's moet worden ingebouwd, zeer fraudegevoelig is. Het risico van fraude zou aanmerkelijk kleiner zijn als de technische apparatuur in nieuwe auto's ingebouwd zou kunnen worden. Om dat achteraf "op een waterdichte manier" in bestaande auto's te kunnen zetten, daarvoor is nog jaren onderzoek nodig.

Dit heeft TNO geconcludeerd na onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Een systeem dat achteraf wordt ingebouwd, is er ook weer makkelijk uit te halen, zo stelt het onderzoeksbureau. Het is beter om de technologie bij nieuwe auto's te zetten zodat het systeem geïntegreerd is met andere elektronische systemen. Knoeit er dan iemand mee, dan werken andere elektronische systemen in de auto, zoals een ABS-remsysteem, ook niet meer.

Toch is het volgens de onderzoekers niet onmogelijk om de apparatuur in oude auto's te zetten. Het kost dan echter nog jaren voordat precies is uitgezocht hoe dat veilig kan.

Minister Netelenbos van Verkeer wil in 2006 de kilometerheffing in heel Nederland hebben ingevoerd. Automobilisten moeten dan per gereden kilometer een bedrag betalen. De hoogte van het bedrag is niet afhankelijk van het moment van de dag of van de vraag of men in de Randstad rijdt of in de buitenregio's.

Juist dat laatste leidt tot kritiek in het noorden van het land. De Groningse gedeputeerde van verkeer T. A. Musschenga wijst een zogenaamde 'platte' kilometerheffing af. Zij wil op z'n minst regionale differentiatie. "De vervoerskosten van noorderlingen zullen verder stijgen, omdat zij vaker naar de Randstad gaan dan randstedelingen naar het noorden."

Geen alternatief

Secretaris P. J. Zanten van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord: "Als ik van Roden naar Delfzijl rijd, kom ik heus geen files tegen. Bovendien heb ik daar, anders dan in de Randstad, niet het alternatief van het openbaar vervoer. Het lijkt me niet eerlijk mij dan met een hoge heffing op te zadelen."

Ook ChristenUnie en SGP, die beide al jaren geleden pleitten voor een kilometerheffing, zijn kritisch over de keuze voor een 'platte' heffing. Stellingwerf (CU): "Plattelandsgebieden moeten een lagere heffing krijgen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

TNO: Kilometerheffing   is zeer fraudegevoelig

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's