C1000 vindt Konmar te duur
"Nieuwe formule kan prijzenslag niet aan"
EINDHOVEN (ANP) - Supermarktketen C1000 ziet de nieuwe Konmar-formule die zich in rap tempo over Nederland verspreidt, niet als een bedreiging. "Konmar is te duur", aldus topman J. Brouwers van Schuitema, de organisatie achter C1000. Bovendien vindt hij de extra service waarmee de nieuwe keten de klant wil lokken "niet meer dan normaal."
Brouwers zei dat gisteren bij de ingebruikname van het hypermoderne distributiecentrum bij Eindhoven. Het complex heeft Schuitema 100 miljoen gekost. "Als supermarkt moet je gewoon een klantentoilet hebben", vindt Brouwers. Ook het helpen inpakken, is wat hem betreft gewoon.
Toch snapt hij best waarom Laurus, de moedermaatschappij van de nieuwe Konmar-formule, gekozen heeft voor die speciale service om mee te pronken. "Een prijzenslag kunnen ze niet aan. Dat hebben we vorig jaar gezien", verwijst de directievoorzitter naar de financiële malaise waarin Laurus belandde door de scherpe prijsconcurrentie met anderen.
Brouwers verwacht dat Edah-klanten, een van de goedkoopste formules van Laurus die tot Konmar worden omgebouwd, overlopen naar C1000. Want Konmar is op ongeveer hetzelfde prijsniveau gaan zitten als Albert Heijn. C1000 zit daar een stuk onder en Brouwers ziet dit als een sterk wapenfeit. Ahold, het moederconcern van de grootste supermarktketen van Nederland Albert Heijn, heeft tevens 73 procent van Schuitema in handen.
"Wij zijn al jaren de snelstgroeiende keten", verklaart Brouwers. Operatie pitstop van Albert Heijn is volgens hem een poging "het verloren terrein te heroveren." C1000 gaat niet meedoen met deze operatie om meer non-foodspullen in de schappen te zetten. Ook het idee van Albert Heijn om te variëren in prijs vindt hij niks. "Onze prijs is onze samenhang. Het is ronduit discriminatie om mensen in steden meer te laten betalen dan die op het platteland."
Eén formule
Schuitema gaat zich, net als Laurus, voortaan geheel richten op één formule. Het merendeel van de 131 A&P-winkels die het vorig jaar heeft gekocht, wordt omgebouwd tot C1000. Circa 25 vestigingen worden verkocht, omdat zij niet rendabel genoeg zijn. Van de blijvers is pas een tiental omgevormd. Schuitema wil eerst kijken hoe de formule aanslaat. Na de zomer volgt een beoordeling. De Kopak-formule is te klein bevonden en wordt afgekoppeld, zo maakte het concern gisteren bekend.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2001
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 juni 2001
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's