Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit Sions Zalen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Uit Sions Zalen

3 minuten leestijd

Het is inmiddels tien jaar geleden dat de bundel "Uit Sions Zalen" het licht zag. De uitgave bevat veel liederen uit de tijd van de Nadere Reformatie, onder meer van Van Lodenstein, Groenewegen en Tuinman. Daarnaast komen ook liederen van Revius, Luther, Watts, Valerius en Ledeboer voor. Een van de doelstellingen van de samenstellers was het poëtisch erfgoed uit de Nadere Reformatie onder de aandacht te brengen. "Uit Sions Zalen" wordt in het onderwijs gebruikt, maar daarbuiten vindt de bundel niet zo gemakkelijk ingang. Volgens de eindredacteur, Ed Kooijmans, komt dit omdat gebruik is gemaakt van de oorspronkelijke zeventiende- en achttiende-eeuwse melodieën. Deze zijn bij een breder publiek onbekend. Kooijmans heeft daarom met zijn koor Cantilena een cd met liederen uit de liedbundel gemaakt. Zaterdag 29 september presenteert het Barneveldse koor deze cd tijdens een concert in de Cunerakerk in Rhenen. Aan de avond werken de celliste Mariëtte Gort, fluitist Kees Alers, violist Marcel van Dalen, pianist Arjen de Korte en organist Leander van der Steen mee. Kooijmans heeft de musici Ad Blonk, Jan van Gijn, Dick Sanderman en Leander van der Steen gevraagd een aantal stukken over de te zingen liederen te componeren. Tijdens het concert zingt Cantilene onder andere "Leer mij, o God, hoe dat ik U behoor te minnen". Dit lied is door Jan van Gijn bewerkt in de zogenaamde Engelse koorstijl. De orgelpartij vervult naast een begeleidende ook een zelfstandige functie. In het slotcouplet zingen de mannen de melodie, terwijl de vrouwen naar de Engelse traditie een bovenstem vertolken. De dirigent bewerkte zelf Van Lodensteins lied "Hoog omhoog, mijn ziel naar boven". In de inleiding voor orgel, fluit, viool en cello komt de melodie als eerste thema voor. Daarnaast is een tweede thema van dalende toonreeksen te horen. Beide thema's worden herhaald tussen de regels koorzang van het eerste couplet. Een steeds terugkerend motief van triolen vormt de rode draad in Leander van der Steens bewerking van "Als 't lijden is geleden". Het slotcouplet van dit lied is als een krachtige afsluiting bedoeld. Hieraan leveren een volle, beweeglijke instrumentale bezetting, snelle inzetten van de mannenstemmen en de uitbeelding van de "rivieren vol van heil" door koor en orgel een bijdrage. Alle aanwezigen studeren tijdens het concert "Wat ik denke, lees of schrijve" van Willem Sluiter in. "De nacht, de moeder van de rust" van Jacobus Revius in een bewerking van Leander van der Steen vormt het slot van de avond. Het concert begint om 19.30 uur. De toegang is gratis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 september 2001

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Uit Sions Zalen

Bekijk de hele uitgave van maandag 24 september 2001

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken