Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Gezagvoerder Tenerife onterecht zondebok"

3 minuten leestijd

APELDOORN - Gezagvoerder J. Veldhuyzen van Zanten van de jumbo die in 1977 betrokken was bij de grootste luchtramp aller tijden, is ten onrechte als zondebok aangemerkt. Het beantwoorden van de schuldvraag is veel complexer.

Dat stellen de RD-journalisten Jan Reijnoudt en Niek Sterk in hun boek "Tragedie op Tenerife". Het is volgende maand een kwarteeuw geleden dat een Boeing 747 van de KLM op eenzelfde toestel van PanAm botste, een crash die aan 583 mensen het leven kostte. "Tragedie op Tenerife", dat morgen wordt gepresenteerd, is het eerste boek dat aan deze catastrofe is gewijd.

In het officiële Spaanse onderzoeksrapport wordt de schuld van het ongeluk vooral gelegd bij gezagvoerder Veldhuyzen van Zanten. Hij was gestresst en zou zonder toestemming zijn vertrokken. Volgens Reijnoudt en Sterk was er eerder sprake van miscommunicatie dan van een bewuste start zonder de vereiste klaring. De captain van het KLM-toestel zou in de veronderstelling hebben verkeerd dat de verkeersleiding groen licht voor vertrek had gegeven.

Over de oorzaak van de crash op Tenerife is in luchtvaartkringen veel gediscussieerd. De conclusie van het Spaanse rapport, dat de KLM-bemanning de hoofdschuldige was, werd overgenomen door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Bij de verdeling van de aansprakelijkheid nam de KLM 70 procent voor haar rekening en PanAm 30 procent. De Nederlandse Rijksluchtvaartdienst (RLD) betwistte echter de uitkomsten van het Spaanse onderzoek. Zowel het KLM- als het PanAm-toestel was zondagmiddag 27 maart 1977 op weg naar Las Palmas. Daar kon niet worden geland vanwege een bommelding. Beide jumbo's kregen opdracht uit te wijken naar Tenerife.

Nadat ze daar een aantal uren hadden gewacht, kregen ze instructies om naar de startbaan te gaan. De bemanning van het KLM-toestel vertrok op het moment dat het PanAm-vliegtuig nog taxiede op de startbaan. Door de mist was dat niet zichtbaar, ook niet vanuit de verkeerstoren.

Niet alle informatie over het taxiën van de Amerikaanse jumbo was tot Veldhuyzen van Zanten en de andere bemanningsleden in de cockpit doorgedrongen. Dat was het gevolg van het gelijktijdig gebruikmaken van het beschikbare communicatiekanaal.

Het (Nederlandse) RLD-rapport stelt dat geen van de betrokkenen ernstige nalatigheid kan worden verweten. Ook de verkeersleiding trof volgens de RLD blaam. De auteurs van "Tragedie op Tenerife" merken op dat de verkeersleiders meer op hun qui vive hadden moeten zijn.

Zie verder pag. 3.

"PanAm nam verkeerde afslag"

Vervolg van voorpagina

De auteurs van "Tragedie op Tenerife" benadrukken dat ook de PanAm de fout in ging door een afslag te missen. Zonder deze fout zou de ramp niet hebben plaatsgehad. De oorzaak van de ramp was volgens hen een optelsom van kleine missers. Het RLD-rapport kwam met name bij de herdenking van "20 jaar Tenerife" in 1997 zwaar onder vuur te liggen. De dienst zou de KLM uit de wind hebben willen houden en fouten van de gezagvoerder hebben verdoezeld. Sinds 'Tenerife' is er veel meer aandacht gekomen voor menselijke factoren in de luchtvaart. Niettemin kan hetzelfde type ongeluk nog dagelijks gebeuren, aldus Reijnoudt en Sterk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 februari 2002

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 februari 2002

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken