Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Twillert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Twillert

3 minuten leestijd

Organist en componist Willem van Twillert speelde een cd vol met werken uit de Renaissance en de Barok. In het British Museum liggen de oudste handschriften met klaviermuziek van Engelse oorsprong. Daaronder bevinden zich enkele volks- en hofdansmelodieën. Eén ervan draagt als titel "King Harry the VIIIth Pavyn". De typisch Engelse muziekstukjes zijn namelijk ontstaan in de tijd van koning Henry de Achtste, en zijn later "pavanes" gaan heten. Van Twillert speelde vijf anonieme pavanes, gecomponeerd tussen 1530 en 1540. Van Johann Philipp Krieger (1649-1725) speelt de organist een Aria met variaties in Bes grote terts. Dan volgen een Balletto en een Corrente van de 17e-eeuwse componist Bernardo Storace, een Aria met variaties van Gottlieb Muffat (1690-1770). Van Johann Sebastian Bach speelt Van Twillert drie koraalvoorspelen uit de Schübler-collectie, de Dorische toccata, een preludium en fuga in c kleine terts (BWV 871) en een triosonate (BWV 525). De cd besluit met drie componisten die, evenals Bach, werkten in de achttiende eeuw. De cantabile in E grote terts van Johann Christoph Schmügel is een homofoon werk waarop het motto van de klassieke periode "De melodie is de ziel van de muziek" zonder meer van toepassing is. Het Praeludium in Bes grote terts van Johann Georg Albrechtsberger is een eenvoudig stuk, dat de kenmerken van het classicisme laat zien: barokke polyfonie, in combinatie met klassieke homofonie. Staaltjes van polyfoniebeheersing zijn ook te horen in de Fuga in g kleine terts van Wilhelm Friedemann Bach. De composities op de cd zijn over het algemeen kort van duur. De lengte varieert van 50 seconden tot ruim zes minuten.

De keuze voor het koororgel van de Bovenkerk van Kampen, recent gebouwd door de gebroeders Reil te Heerde, kan ik goed meemaken. Het is een fijnbesnaard, beter gezegd: 'fijnbepijpt' instrument, met alle mogelijkheden voor nuances en articulatie. Van Twillert geeft blijk van een subtiele techniekbeheersing, zijn spel is over het algemeen erg muzikaal. Soms neigt hij naar mijn smaak iets naar de wat 'hikkerige' speeltrant, accenten vallen dan te sterk en de ruimte tussen noten komt te veel open te liggen, zodat de muziek wat minder vloeiend verloopt. Ik heb dat gevoel bijvoorbeeld bij track 6, of bij track 9 (de "Dorische toccata" van Bach), erg storend is het overigens niet. Het booklet is volledig en informatief, inclusief de registraties van de gespeelde werken, uitvoerige informatie over speler, componisten en werken.

"Musicq voor het Orgel", door Willem van Twillert; STH Quality Classics, CD 1400192; 14,95. Voor bestellingen tel. 033-2982142.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 februari 2002

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Van Twillert

Bekijk de hele uitgave van maandag 18 februari 2002

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's