Bekijk het origineel

Naar Londen met een prijsbreker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Naar Londen met een prijsbreker

Tot honderden euro's voordeel bij vliegmaatschappijen easyJet en Ryanair

6 minuten leestijd

Nadat het Engelse easyJet zeven jaar geleden in Nederland het spits afbeet met de introductie van goedkope vliegtickets, is afgelopen donderdag ook Ryanair in ons land neergestreken. Hoewel er aan de tickets van deze prijsbrekers ook enkele nadelen kleven, ben je een dief van eigen portemonnee als je nu nog met KLM naar Londen vliegt.

Nu het Ierse Ryanair met vluchten van Eindhoven naar Londen-Stansted ook in ons land vaste voet aan de grond heeft, kan de consument zich verheugen in nog goedkopere vliegretours naar de Britse hoofdstad. EasyJet vliegt vanaf Amsterdam naar de Londense luchthavens Gatwick en Luton. Ryanair, die in Europa de eerste echte aanbieder van goedkope tickets was, moet vanuit Nederland nog marktaandeel opbouwen en daar profiteert de consument nu van.

De lage tarieven van easyJet naar Londen zijn nu hoog vergeleken met die van de Ierse concurrent. Ryanair start vanaf Eindhoven met een retourtarief van 44 euro tegen easyJet 68 euro vanaf Amsterdam. Beide tarieven zijn inclusief luchthavenbelastingen en veiligheidstoeslagen. KLM is vanaf beide steden tot honderden euro's duurder en vliegt daarmee geheel uit de pas.

Blauw betalen

Regelmatig adverteert easyJet onder het motto: "Waarom zou je je blauw betalen?" waarmee een link wordt gelegd met de blauwe huisstijl van KLM. Een vorige week gehouden steekproef wijst uit dat de consument zich op de KLM-routes van Eindhoven en Amsterdam naar Londen nu inderdaad blauw betaalt. Als proef op de som deden wij via de officiële websites van de maatschappijen proefboekingen bij easyJet, Ryanair en KLM voor vluchten van Eindhoven en Amsterdam naar verschillende Londense luchthavens. Hierbij zijn drie verschillende, willekeurige boekingsdata genomen, waarbij de retourvlucht twee of drie dagen na de uitreis is gekozen.

Alle data zijn voor de maatschappijen gelijk en de vluchttijden liggen zo dicht mogelijk bij elkaar. Uitzondering op dat laatste is Ryanair, omdat die vanaf Eindhoven (nog) maar één dagelijkse vlucht heeft. De vluchtdata liggen twee weken, een maand en drie maanden na boeking, achtereenvolgens in april, mei en juni/juli. Ryanair komt in alle gevallen als (super)goedkoopste uit de bus met de eenheidsprijs van 43,95 euro. Belastingen en toeslagen nemen hiervan met 40,95 euro het leeuwendeel voor hun rekening, waardoor de feitelijke ticketprijs op 3 euro komt. Hoelang dit stunttarief nog van kracht blijft, is de vraag, maar het was vorige week zonder probleem te boeken.

Bij easyJet variëren de goedkoopste retours van 68 tot 123 euro naar Londen-Luton en van 91 tot 148 euro naar Londen-Gatwick. KLM is op alle routes ontzettend duur. Op de data in mei bedraagt het laagste tarief vanaf Eindhoven daar maar liefst 408 euro! Voor dezelfde data moet de KLM-reiziger vanaf Amsterdam minimaal 397 euro neertellen. Zowel bij Ryanair als bij easyJet komt er per retour nog een bedrag van circa 5 euro bij, als toeslag voor de creditcard. Boekingen bij KLM via internet zijn gratis.

Geen geld terug

Prijsbrekers kenmerken zich door het niet gratis aanbieden van dienstverlening aan boord. Wie een broodje of een drankje wil, moet ervoor betalen. Kranten zijn niet te koop. Tickets worden over het algemeen niet verstrekt; de reiziger krijgt alleen een reserveringsnummer waarmee hij zich aan de balie meldt. Hoewel de afwezigheid van bovengenoemde zaken, en ook die van tussenpersonen zoals reisbureaus, de kosten voor de maatschappij flink drukken, zijn er nog andere aspecten waardoor de vanaf-ticketprijs laag kan zijn.

Belangrijk is in dit verband de politiek van "geen geld terug". Wie bij easyJet of Ryanair niet op komt dagen voor de vluchten, kan in het algemeen naar zijn geld fluiten. Alleen bij ernstige ziekte of overlijden van familie krijg je geld terug. Dit wordt wel als nadeel genoemd, maar ook aan (veel) duurdere tickets bij andere maatschappijen is vaak een hele rits beperkende voorwaarden verbonden. Geld terug is er bij de concurrentie ook niet zomaar bij. Overigens is dit strikte beleid van de prijsbrekers ook een aardige bron van inkomsten die blijkbaar mede de lage tarieven instandhoudt.

Ryanair maakte vorig jaar bekend dat circa 7 procent van de geboekte passagiers niet op komt dagen. Alle luchthavenbelastingen en andere toeslagen moet de maatschappij alleen afdragen als iemand werkelijk vliegt. Niet vliegen betekent dus dat de kassa flink rinkelt omdat die bedragen dan in eigen zak verdwijnen. Waar andere maatschappijen veel last hebben van de zogenoemde "no shows", lijken de prijsbrekers daar alleen maar baat bij te hebben.

Brugman

Wat voor de doorsnee reiziger bij de goedkope maatschappijen wel een nadeel kan zijn, is de situatie bij vertragingen en het geheel uitvallen van vluchten. Bij het niet doorgaan van een vlucht krijg je wel je geld terug, maar is de grote vraag: Wanneer kan ik weg? Als er verschillende vluchten van de desbetreffende maatschappij op één dag zijn, is de kans nog wel aanwezig om alsnog op reis te gaan. Maar bij één vlucht, zoals nu met Ryanair vanaf Eindhoven, is die kans uiteraard nul. En dan heb je pech. Bij het uitvallen van een vlucht die te wijten is aan de maatschappij, krijg je bij de traditionele ondernemingen meestal een overnachting aangeboden. Bij de prijsbrekers moet je zelf voor die kosten opdraaien.

Overmacht, zoals het niet kunnen vliegen vanwege mist, is een ander verhaal. Dan zijn bij elke maatschappij de logieskosten die daar voor de reiziger uit voortvloeien vrijwel altijd voor eigen rekening. Omboeken moet dan wel gratis plaats kunnen hebben. En dat is nog niet goed tot alle prijsbrekers doorgedrongen. Wie vanwege mist op een bepaalde luchthaven door easyJet naar een andere stad wordt gevlogen, moet soms praten als Brugman om zonder kosten omgeboekt te worden op een retourvlucht die de reiziger zelf het beste uitkomt. Als je dan niet weet wat gebruikelijk is, loop je de kans dat een easyJet-employé je voor de retourvlucht opnieuw laat betalen.

Stunttarieven

Vliegreizigers naar Londen en andere prijsbrekerbestemmingen die deze mogelijke nadelen voor lief nemen, kunnen nu echter voor een prikkie op stap. In het algemeen geldt daarbij dat hoe eerder je de vliegreis boekt, des te lager de prijs is. Regelmatig zijn er aanbiedingen, of beter gezegd stunttarieven. Van tijd tot tijd delen zowel easyJet als Ryanair op bepaalde bestemmingen de tickets zelfs gratis uit, waarbij de belastingen niet eens betaald hoeven te worden.

Bij gewone boekingen kan flexibiliteit in het reisschema overigens vaak veel geld opleveren. Soms kan een dag eerder vertrekken of later terugkomen vele tientallen euro's goedkoper zijn. De website van easyJet is in dit verband uiterst gebruiksvriendelijk. Bij het ingeven van reisdata worden hier vaak automatisch ook vluchten rond de gewenste dagen gegeven die beduidend goedkoper zijn dan de eerste keus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 april 2002

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Naar Londen met een prijsbreker

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 april 2002

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken