Bekijk het origineel

Met 16 jaar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Met 16 jaar

3 minuten leestijd

Jonge kiezers laten het bij de stembus massaal afweten. Dat is al jarenlang zo. Recent werd dat nog eens onderstreept in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau over niet-stemmers. Het is dat jongeren een relatief hoge opleiding hebben, anders zou het percentage thuisblijvers onder hen nog veel groter zijn. Wat is er te doen aan dit gebrek aan politieke betrokkenheid?

Recent kwam de Nationale Jeugdraad met het voorstel om de stemgerechtigde leeftijd te verlagen tot 16 jaar. In een referendum zouden de jongeren hun oordeel over dit plan kunnen geven. De politiek zou zich aan de uitkomst van dat referendum gebonden moeten weten.

Dat is op zich al een merkwaardige benadering. Je houdt ook geen referendum onder AOW-ers over de vraag of de AOW verhoogd moet worden. Voor een verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd is zelfs een grondwetswijziging nodig. Die vraag gaat alle Nederlanders aan. Ook niet-boeren beslissen mee over wetgeving op agrarisch gebied.

Nu zijn leeftijdsgrenzen altijd tamelijk arbitrair. Dat geldt zowel voor onder- als voor bovengrenzen. Fortuyn liet onlangs weten dat CDA-lijstaanvoerder Balkenende, die volgende week 46 hoopt te worden, in zijn ogen te jong is voor het premierschap. Maar Fortuyn roept wel meer gekke dingen.

In de jaren zestig en zeventig is de kiesgerechtigde leeftijd verlaagd van 23 naar 18 jaar. Met 18 jaar zijn jongeren tegenwoordig ook meerderjarig. Die leeftijd ligt eerder aan de lage dan aan de hoge kant. Ook wat het kiesrecht betreft is er geen reden om nog verder naar beneden te gaan.

Er zijn ook geen duidelijke signalen dat dit kiesrecht een zaak is die de jongeren erg bezig houdt. Een referendum onder 16- en 17- jarigen over de verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd zou vermoedelijk een fiasco worden wegens de lage opkomst.

Wat dat betreft zouden de politieke partijen het haast wel kunnen wagen om zich aan de uitslag van een referendum onder jongeren te binden, wanneer daarbij tevens de eis gesteld zou worden dat de opkomst van de 16- en 17-jarigen minimaal 50 procent moet zijn. Dat alles neemt niet weg dat er best reden is om zich zorgen te maken over de geringe politieke belangstelling en betrokkenheid van de jongere generatie. De opkomst van jongeren bij de stembus is laag en hun binding aan politieke partijen is nog geringer dan onder ouderen.

Ook hier zie je trouwens dat kleinere partijen met uitgesproken standpunten niet alleen ouderen als lid en kiezer weten te binden, maar ook jongeren. De SGP is daarvan het duidelijkste voorbeeld. Die partij heeft relatief veel leden en kan rekenen op een betrekkelijk trouwe opkomst van haar kiezers. Maar zij heeft ook een bloeiende jeugdorganisatie.

Veel jongeren hebben echter niet de indruk dat er in de politiek voor hen belangrijke dingen op het spel staan. Zij zien onder de politieke leiders ook geen mensen waarmee ze zich zouden willen identificeren. Veeleer is bij hen de geloofwaardigheid van de politici in het geding. Dat is iets waarover de partijen zich zorgen zouden moeten maken. Verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd levert wat dat betreft niets op.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Met 16 jaar

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken