Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Laksheid of sabotage

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Laksheid of sabotage

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Begin dit jaar kwam minister Korthals onder vuur te liggen vanwege het lakse optreden tegen de Antilliaanse bolletjesslikkers. Het imago van zijn partij, de VVD, als een partij die hard optreedt tegen criminaliteit liep daardoor een forse deuk op. En dat een paar maanden voor de verkiezingen.

Onder druk van de Kamer en de publieke opinie werd het beleid bijgesteld. Gearresteerde bolletjesslikkers komen er voortaan niet meer met een dagvaarding (waar ze zich niets van aantrekken) van af. Ook op CuraƧao zou een hardere lijn gevolgd worden.

Sindsdien is er inderdaad het een en ander veranderd. Op Schiphol wordt forser opgetreden. Om te voorkomen dat gearresteerde bolletjesslikkers moeten worden vrijgelaten wegens gebrek aan celruimte, is een speciale wet aangenomen die groepsdetentie (voor Nederland een unicum) mogelijk maakt.

Inmiddels hebben zes gearresteerde bolletjeslikkers bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens een aanklacht ingediend tegen de Nederlandse staat. Zij vinden hun behandeling onmenselijk en vernederend. Je moet maar durven! Al er iets onmenselijk en vernederend is, dan is het wel jezelf te laten gebruiken als verpakkingsmateriaal voor drugs.

Helaas laat de medewerking van de Antilliaanse autoriteiten aan het inperken van de drugsstroom duidelijk te wensen over. Twee door Nederland al vier weken geleden geleverde bagagescanapparaten worden niet gebruikt. De machines zouden niet naast de transportbanden passen. Aan een personenscan heeft men geen behoefte.

Antilliaanse douaniers voelen zich bedreigd door de drugsmaffia en zijn daarom laks in het aanhouden van drugskoeriers. Zij klagen erover dat de noodzakelijke bescherming van de kant van de politie ontbreekt.

Verder is het zo dat de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Airlines weigert mee te werken aan preventieve controles op passagiers. Vanwege de bolletjesslikkers is de route Willemstad-Schiphol voor de vliegmaatschappijen zeer winstgevend.

Geen wonder dat er in de Nederlandse politiek met verbazing en woede gereageerd is op dit gebrek aan medewerking, of beter gezegd sabotage, van Antilliaanse zijde. Criminaliteitsbestrijding is in de huidige verkiezingscampagne een belangrijk punt. Ook de PvdA laat op dit gebied haar tanden zien.

De politici zijn er inmiddels achter dat de kiezers zich mateloos ergeren aan het feit dat veel grote en kleine criminelen in Nederland ongestoord hun gang kunnen gaan.

Durfden politici en opinieleiders vroeger nog te beweren dat je in de moderne maatschappij met die criminaliteit moest leren leven en dat die criminelen toch eigenlijk slachtoffers waren van een ongelukkige jeugd of een falend maatschappelijk bestel, tegenwoordig kun je daar niet meer mee aankomen. En terecht.

Uiteraard moeten de maatschappelijke factoren die mensen aanzetten tot crimineel gedrag de aandacht blijven houden. Dat geldt zeker op de Antillen, waar een weliswaar riskante vlucht als bolletjesslikker veel en veel meer oplevert dan men met een normale baan (als men daar al aan kan komen) kan verdienen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Laksheid of sabotage

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's