Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Koe in de wei mag niets extra's kosten"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Koe in de wei mag niets extra's kosten"

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten zien weinig in de acties die landbouworganisatie LTO Nederland en Milieudefensie ondernemen voor "de koe in de wei". Grazende koeien in het weiland zijn zo vanzelfsprekend dat het de consument niets extra's zou mogen kosten.

Dat stelt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. "Een koe hoort gewoon in de wei. Waarom moet de consument meer gaan betalen voor een pak melk om de kosten van de boer te dekken?" aldus een CBL-woordvoerster.

Ook zitten de supermarkten niet op een nieuw keurmerk te wachten dat de consument moet garanderen dat zij zuivelproducten kopen van veehouders die hun koeien in de wei zetten. "Er zijn al zo veel keurmerken in de wereld", verklaarde de CBL-zegsvrouw. Bovendien garanderen andere keurmerken volgens haar al goede levensomstandigheden voor dieren.

LTO Nederland en Milieudefensie sprongen vorig maand in de bres voor de boer, die vooral door milieuwetgeving tegen steeds hogere kosten oploopt als hij zijn koeien in de wei zet. De beide organisaties pleiten voor stimuleringsmaatregelen.

Volgens een woordvoerder van LTO is de consument wel degelijk bereid meer te betalen voor een pak melk als het komt van koeien die niet het hele jaar op stal hebben gestaan. Uit onderzoek van het Centrum Landbouw en Milieu zou blijken dat mensen een heffing van 10 eurocent overhebben voor een koe in de wei.

"Het zijn overigens ook niet de supermarkten die bepalen hoe veehouders en zuivelbedrijven hun producten aanprijzen", stelde de LTO-zegsman. "De leveranciers zelf besluiten of zij hun product met weidegang promoten of niet en of zij daar een hogere prijs voor vragen. Als het bij de consument niet aanslaat, kunnen de supermarkten het product altijd nog uit de schappen halen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's