Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Visie op leren beter doordenken"

3 minuten leestijd

UTRECHT - "Aan de huidige onderwijsvernieuwingen ligt een veranderde visie op het leren ten grondslag. Maar hoe zien wíj het leren? Dat moet binnen het reformatorisch onderwijs nog veel meer worden doordacht."

Dat stelde directievoorzitter drs. L. N. Rottier van hogeschool De Driestar te Gouda gisteren tijdens de Wegwijsbeurs bij de presentatie van de bundel "Opdracht en uitdaging", die beschouwingen bevat over het christ elijk basisonderwijs in de 21e eeuw. Het boek werd overhandigd aan Rottier, voorzitter ds. M. Golverdingen van scholenbond VGS, directeur drs. N. J. Teerds van schoolbegeleidingsdienst BGS en tweede voorzitter G. Middelkoop van lerarenvereniging GOLV.

Rottier uitte zijn "grote waardering voor het feit dat een gewone basisschool tijd en energie vindt om een dergelijke bundel uit te brengen." Volgens redactielid D. D. Both vult het boek een leemte, doordat de scribenten de identiteitsvraagstukken per vakgebied uitwerken. Daarbij is het spanningsveld tussen assimilatie en isolement dat in de bijdragen naar voren komt, bewust niet weggeveegd, "want in dat spanningsveld werken we", zei zijn mederedacteur C. Dubbeld.

Driestar-directeur Rottier was tijdens het doornemen van de bundel ook op dat spanningsveld gestuit, zei hij. "De bijdrage van ds. W. J. Karels is waarschuwend en met bewogenheid geschreven; het hoofdstuk van dr. R. Seldenrijk over de plaats van de christelijke school in de postmoderne maatschappij is meer analytisch. Ds. Karels komt in zijn bijdrage iets meer bij het isolement terecht, Seldenrijk wat meer aan de andere kant."

"Voorbereiden op en confronteren met de maatschappij is nodig, maar voor de leerkracht ligt er een geweldige taak om leerlingen daarin te begeleiden", vatte Rottier de bijdrage van G. D. Pas samen. Driestar-docent drs. J. P. Proos legt in zijn beschouwing over het godsdienstonderwijs "terecht de nadruk op de exclusiviteit van het christelijk geloof." In de bijdragen van zijn collega T. Huisman (beeldende vorming) en oud-collega S. M. W. Bezemer (muziek) viel het Rottier op "dat ze niet de nadruk leggen op het overdragen van de techniek, maar juist op de rol van hun vak in de brede, algemene vorming van jongeren."

Het pleidooi van drs. L. Jansen om de terughoudende opstelling ten opzichte van informatie- en communicatietechnologie (ict) te laten varen en al in de lagere groepen van de basisschool te beginnen met ict-opvoeding, vond Rottier "tamelijk progressief, maar hij onderbouwt het goed. Ik geloof echter nog niet in zijn toekomstvisie op het onderwijs, waarin de klas door ict wordt gereguleerd. Waar ik overigens benieuwd naar ben, is de invloed van ict op kinderen en op hun functioneren. Ze gaan anders denken, anders informatie opnemen."

"Ik ben een conservatief mens, maar inderdaad met een progressief ict-standpunt", reageerde Jansen. "We moeten ons bij de doordenking van ict-vraagstukken niet laten leiden door angst."

Kanttekeningen plaatste Rottier bij de keuze van C. Dubbeld voor onderwijzen -en niet opvoeden- als hoofdtaak van de school. "Onderwijzers kunnen niet níet opvoeden. Niet voor niets is de titel van het laatste boek van orthopedagoog Ter Horst: Onderwijzen ís opvoeden."

Met instemming citeerde de Driestar-directeur een bisschop die vorige week zei dat professie weer een uitdrukking moet worden van de confessie. "Dat kan jonge mensen weer in beweging brengen voor het onderwijs."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 oktober 2002

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 oktober 2002

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken