Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Unilever lanceert offensief op ijsmarkt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Unilever lanceert offensief op ijsmarkt

2 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - Unilever gaat de komende drie jaar 150 miljoen euro extra investeren in de ontwikkeling en verkoop van ijs voor consumenten.

Dat bedrag komt boven op de circa 750 miljoen euro die het concern daarvoor in die periode al zou uitgeven, meldde het voedings- en wasmiddelenconcern gisteren.

Unilever wil met de extra investering zijn leidende positie op de ijsmarkt verstevigen. Wereldwijd heeft het concern een marktaandeel van 17 procent, goed voor 5 miljard euro. De verkoop van ijs draagt voor 20 procent bij aan Unilevers voedingsmiddelen en voor 10 procent aan de totale omzet.

Bestuursvoorzitter A. Burgmans zei op basis van Unilevers marktaandeel "veel ruimte te zien voor winstgevende groei." Afgelopen jaar liet de ijsdivisie een groei zien van 4 procent. Voor 2004 streeft het concern naar een groeipercentage van 5 tot 6. Het ijsoffensief is onderdeel van Unilevers strategie "de weg naar groei", waarin het bedrijf zich concentreert op 400 leidende merken.

Unilevers Zwitserse concurrent Nestlé is eveneens bezig zijn positie op de markt voor consumptie-ijs te versterken. De Zwitsers namen begin dit jaar alle ijsfabrieken van Mövenpick over en lijfde vorig jaar de Amerikaanse ijsactiviteiten van Häagen-Dazs in. De poging van Nestlé om de Amerikaanse ijsproducent Dreyer's over te nemen strandde recent op bezwaren van de mededingingsautoriteiten in de Verenigde Staten.

Burgmans zei dat Unilever "wel kijkt naar de concurrentie", maar dat het ijsoffensief van het Brits-Nederlandse concern op zichzelf staat als een logisch uitvloeisel van de ingezette strategie om na een aantal miljardenacquisities de focus te leggen op groei van Unilevers sterke merken.

Bij het ijsoffensief legt Unilever de nadruk op het promoten van het zogeheten Heartbrand, waaronder merken vallen als Magnum, Cornetto en Solero. Alle Europese ijsproducten krijgen deze zomer nieuw verpakkings- en promotiemateriaal.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Unilever lanceert offensief op ijsmarkt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken