Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gewoon met of speciaal zonder?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Gewoon met of speciaal zonder?

4 minuten leestijd

Zomaar een klein krantenberichtje dat de aandacht trok: "Gehandicapten steeds meer terug naar instellingen. Op terreinen van instellingen wordt meer gebouwd voor gehandicapten dan buiten de instellingen."

Binnen het speciaal onderwijs lijkt een omgekeerde beweging op gang te komen. Verlieten voorheen maar enkele leerlingen de school voor zeer moeilijk lerenden met een bepaald lees-, reken- en taalniveau, momenteel zijn het enkelen die dit niet of nauwelijks kunnen bereiken. Het recht op onderwijs voor onze gehandicapte kinderen werpt gelukkig binnen deze vorm van onderwijs zijn vruchten af. In overleg met ouders (en de oudere leerling) wordt een onderwijsplan opgesteld, opdat hij of zij na het verlaten van de school zo zelfstandig mogelijk kan wonen, werken en recreëren in de maatschappij.

Per 1 augustus dit jaar is er de mogelijkheid om met een "rugzakje" (met geld) de gewone basisschool of een school voor voortgezet onderwijs te volgen. Dat kan voor ouders met een verstandelijk gehandicapt kind een hele worsteling betekenen: hun zorgenkind Erik zit bijvoorbeeld op een kinderdagverblijf en hoopt binnenkort 5 jaar te worden. Het gaat goed met Erik. Hij heeft zich de afgelopen jaren redelijk ontwikkeld en zal binnenkort echt de stap naar school moeten maken. Maar welke school? De school voor speciaal onderwijs 40 kilometer verderop of de basisschool waar z'n zusje en broertje ook zitten?

Gelukkig zijn er deskundigen die de ouders van Erik kunnen helpen om de juiste keus te maken: de directeur van de basisschool en een ambulante leerkracht van de school voor speciaal onderwijs. Welke afwegingen moeten nu gemaakt worden?

De ouders en de scholen (voor gewoon basis- en speciaal onderwijs) zijn het hier in elk geval van harte eens: Erik moet dáár onderwijs krijgen waar hij het meest tot zijn recht komt; waar hij zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. In de klas zal hij tot op zekere hoogte mee moeten kunnen doen met zijn leeftijdsgenootjes; de leerkracht zal hem met de middelen uit de rugzak die extra aandacht moeten kunnen geven die hij nodig heeft.

Erik zal zich thuis moeten voelen op school. Dan alleen komt hij tot zijn recht. Als Erik de aansluiting met zijn leeftijdgenoten mist en de hele dag hulp moet gaan krijgen in een apart klasje, dan is het gevaar zeker aanwezig dat we er een kwetsbaar, afhankelijk jongetje van maken.

Met het oog op de komst van de rugzak wil ik zowel de school als de ouders met een (verstandelijk) gehandicapt kind het volgende ter overweging meegeven: Met elkaar zeggen we dat het welzijn van het kind centraal staat. Maar laten we als scholen en ouders eerlijk en open met elkaar omgaan.

De belangrijkste vraag is en blijft of de school, uiteraard met de extra in te zetten middelen, kan beantwoorden aan de hulpvragen die het kind stelt. Als de gewone basisschool hier niet aan kan voldoen, moet zij dit eerlijk en helder aan de ouders aan kunnen geven. De rust en veiligheid moeten voor de kinderen in de klas gewaarborgd worden, het leerproces moet zijn voortgang kunnen hebben en de zorg die een rugzakleerling nodig heeft, mag het onderwijsleerproces niet zodanig beïnvloeden dat het onderwijs in de klas niet meer tot zijn recht komt.

Het speciaal onderwijs mag er voor kinderen die extra zorg behoeven gewoon zijn. Het doornemen van de schoolgids en zich laten informeren door de school voor speciaal onderwijs kan soms verhelderend werken en tot verrassende inzichten brengen. De rugzak komt eraan: de meeste scholen voor speciaal onderwijs zijn er klaar voor, maar laten we alstublieft met elkaar het welzijn van onze kinderen in het oog blijven houden. Daar gaat het tenslotte om.

D. J. A. de Braal, directeur van de Eben-Haëzerschool voor speciaal onderwijs (sbo/zml) in Kapelle

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Gewoon met of speciaal zonder?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken