Bekijk het origineel

Dagje Amsterdam inclusief Concertgebouw

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Dagje Amsterdam inclusief Concertgebouw

Succesvolle Robeco Zomerconcerten kennen hoog Music for Millions-gehalte

5 minuten leestijd

Terwijl je in deze tijd van het jaar haast struikelt over de honderden orgelconcerten zijn orkestoptredens dun gezaaid. Want 's lands concertzalen zijn in de zomermaanden gewoon dicht. Behalve in Amsterdam. Daar zet Martijn Sanders de deuren van zijn Concertgebouw wagenwijd open. Een kleine 100.000 mensen stappen er deze weken over de drempel tijdens de vijftiende editie van de Robeco Zomerconcerten.

Amsterdam, donderdag 10 juli. Net voor de ingang van het Concertgebouw probeert een dame achter een synthesizer het concertpubliek vast in de stemming te brengen met elektronische pianoklanken. De meeste mensen schenken haar slechts een voorzichtige glimlach. Ze verwachten waarschijnlijk meer van de Russische pianist Alexei Lubimov, die zich vanavond met Nieuw Sinfonietta Amsterdam in de hoofdstedelijke muziektempel laat horen. Op het menu staan Griegs suite "Aus Holbergs Zeit", concerten voor piano en orkest van Haydn en Mozart en het strijkkwartet van Verdi.

Het publiek dat op dit Robeco Zomerconcert afkomt, verschilt uiterlijk nauwelijks van de mensen die zich tijdens de seizoensconcerten in het Concertgebouw laten zien. Geen rijen toeristen met gympies, korte broeken en petjes voor de kassa, wel een hoog pakkengehalte. Zo te zien is dat mede te danken aan het standje van Robeco. De kaartjes die de vermogensbeheerder voor relaties heeft klaarliggen, vinden gretig aftrek.

Ook de leeftijdsopbouw is niet anders dan anders. De categorie 40-min is sterk ondervertegenwoordigd. De voertaal vanavond is hoofdzakelijk Nederlands. Mare vormt een uitzondering. De uit Bremen afkomstige Duitse komt niet speciaal voor Nieuw Sinfonietta Amsterdam, maar wil de wereldberoemde akoestiek van het Concertgebouw aan den lijve ondervinden. Ze is verrast door het goedkope toegangskaartje en het gratis programma.

Gouden greep

Er is keus genoeg tijdens de Robeco Zomerconcerten. Van het Residentie Orkest, pianist Ronald Brautigam, celliste Quirine Viersen, violiste Isabelle van Keulen en het Radio Kamerorkest tot zangeres Cristina Branco en het Moskou Symfonie Orkest. Deze maanden komt in Amsterdam werk van componisten als Bach, Beethoven, Brahms, Grieg, Mendelssohn en Rachmaninov voorbij.

Directeur Martijn Sanders vond het jammer dat het Concertgebouw zijn deuren in de zomermaanden sloot, weet Irene Witmer, sinds twee jaar programmeur van de Robeco Zomerconcerten. "Hij begon destijds met zo'n twintig concerten verspreid over juli en augustus. Er kwamen weinig mensen op af omdat geld voor publiciteit ontbrak. Toen Sanders kort daarop Robeco vroeg een concert in het gewone seizoen te sponsoren, gaf de vermogensbeheerder aan graag een groter project te willen bekostigen. Daaruit is de formule van de Robeco Zomerconcerten gerold. Robeco verzorgt de marketing en de publiciteit, terwijl het Concertgebouw de programmering voor zijn rekening neemt."

Deze opzet bleek een gouden greep. Een kleine 100.000 mensen lopen warm voor een of enkele van de in totaal tachtig concerten, wat zorgt voor een bezettingspercentage van zo'n 75 procent. Daarmee kan de serie zichzelf net bedruipen. Witmer: "Het is elke keer weer knokken om de zaak sluitend te krijgen. De zaalhuur, de kosten van de programmeur en de honoraria van de musici worden volledig uit de kaartverkoop betaald. Toch houden we de prijs van een kaartje zo laag mogelijk, om zo veel mogelijk mensen in de gelegenheid te stellen een concert te bezoeken. We zijn vijftien jaar geleden begonnen met 25 gulden, inmiddels zitten we op 17,50 euro, terwijl je gewoonlijk minstens het dubbele voor een concert in de Grote Zaal kwijt bent."

Door de lagere toegangsprijs moeten de musici met minder geld genoegen nemen. "Dat betekent soms scherp onderhandelen, maar voor de meesten vormt het lagere honorarium geen probleem", ervaart de programmeur. "Ze waarderen het dat we de prijs laag houden om ander publiek aan te kunnen trekken. Aanvankelijk stonden musici niet te trappelen om deel te nemen aan de Robeco Zomerconcerten, want ze speelden liever in het -naar hun idee prestigieuzere- seizoen. Tegenwoordig komen ze echter graag, de serie is inmiddels wereldwijd bekend. Orkesten die zich laten horen op allerlei internationale festivals gebruiken bijvoorbeeld een overgebleven dag om in Amsterdam te spelen. Natuurlijk speelt de locatie een belangrijke rol, we hebben in Amsterdam een zaal die er mooi uitziet en super klinkt."

Plicht

Anders dan velen denken, vormen toeristen niet de grootste groep bezoekers van de zomerserie in het Concertgebouw. Een groot deel komt uit Amsterdam en omstreken, maar bijvoorbeeld ook uit Limburg. Het aantal toeristen ligt beneden de 10 procent. Een verklaring voor de populariteit van de Robeco Zomerconcerten is volgens Irene Witmer de lage toegangsprijs en het feit dat een dagje Amsterdam vaker met een bezoek aan het Concertgebouw wordt gecombineerd. En niet te vergeten de programmering. Die bevat een hoog "Music for Millions"-gehalte, erkent Irene Witmer. "We stemmen het repertoire af op de doelgroep. Ik zie het als onze plicht muziek van Beethoven, Haydn, Mendelssohn en Grieg te brengen voor het publiek dat zich minder thuisvoelt bij een meer verkennende en vernieuwende programmer ing."

Al behoren de meeste concertgangers niet tot het reguliere concertpubliek, ze blijken prima op de hoogte van de in de concertzaal geldende etiquette. Ze kuchen zo veel mogelijk tussen de verschillende stukken en applaudisseren op het juiste moment. Op hun vingers fluitende pubers zijn afwezig, een enkeling probeert een voorzichtig "bravo". Het publiek vermaakt zich vanavond opperbest. Het geniet van de fraai uitgesponnen Aria in Griegs Holbergsuite, waarin de 22 strijkers van Nieuw Sinfonietta zich van hun beste kant laten zien. De Russische pianist wordt uitbundig beloond voor zijn verrichtingen, terwijl ook het strijkorkest met een warm applaus naar huis wordt gestuurd.

Een Robeco Zomerconcert is zeker geen slap aftreksel van een doorsnee concert. Strijkers en pianist zetten vanavond hoorbaar hun beste beentje voor. En pas kort voor half elfklinkt de laatste noot.

Zie www.concertgebouw.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Dagje Amsterdam inclusief Concertgebouw

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken