Bekijk het origineel

Vakantie opvatten als sabbatsverlof

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Vakantie opvatten als sabbatsverlof

3 minuten leestijd

Terwijl veel mensen bezig zijn met vakantie is het merkwaardig dat in de Bijbel het woord vakantie helemaal niet voorkomt. De vakantie is pas laat uitgevonden. Niet alleen in de tijd van de Bijbel, maar ook in de Middeleeuwen was vakantie een woord waarbij de mensen zich niets konden voorstellen.

Heiligendagen

Overigens had men wel vrije dagen. Er vielen heel wat heiligendagen te vieren en men nam daar ook de tijd voor.

Vakantie is vandaag een onderdeel van onze tijdsplanning. Het aantal vrije dagen wordt in de CAO's nauwkeurig vastgelegd. Wie de tijd wil kunnen indelen, moet de tijd echter eerst kunnen meten. Is dat meetprobleem misschien de reden dat de middeleeuwer niet aan vakantie houden toekwam?

Het meetprobleem zou een rol kunnen spelen. Goedlopende klokken waren er immers in die tijd nog niet. De mensen hadden wel het kerkelijk jaar, maar dat was niet eenduidig. Al naar gelang het land of de streek begon het jaar op een andere datum. Bijvoorbeeld met de geboorte van Jezus (Kerst), of met de aankondiging van die geboorte (Maria-Boodschap) of met Pasen.

In sociaal-economische zin was de middeleeuwse tijd echter vooral boerentijd. De tijd werd primair bepaald door de landbouwwerkzaamheden: zaaien, maaien, hooien, oogsten. In een wereld waarin de samenleving leefde van de opbrengsten van het land werd ook de tijd bepaald door het ritme van het land.

Wie een groentetuin heeft, ondervindt aan den lijve dat de natuur geen vakantie houdt. Zo ook de middeleeuwer niet. De middeleeuwer was weliswaar altijd bezig, maar niet gestrest. Als vakantie een medicijn tegen stress is, had de middeleeuwer geen vakantie nodig.

Vakantie is vooral een begrip dat hoort bij een relatief welvarende samenleving waarin arbeid vooral wordt opgevat als betaalde arbeid. De Bijbel hanteert een veel ruimer arbeidsbegrip.

Betaald werk is arbeid, maar ook vele andere vormen van onbetaalde activiteit zijn in bijbelse zin arbeid.

Wie vijf dagen voor een baas werkt en zijn of haar vrije zaterdag invult met klussen rond het huis is bezig zes dagen te arbeiden. Wie zorgt in het gezin arbeidt zelfs zeven dagen in de week en krijgt nooit vakantie en ook geen vakantiegeld.

De Bijbel spreekt niet over vakantie, maar wel over mogen en moeten (gebod!) rusten. Rust is in de Bijbel verbonden met de sabbat. Dat is veel meer dan vakantie. Vakantie is een periode niet werken, een moment van collectief staken. Overigens best een zegen in een samenleving die veel weg heeft van een 24-uurseconomie.

Meer diepgang

Wie vakantie opvat als sabbatsverlof geeft er echter veel meer diepgang aan. Want de sabbatsrust drukt ons met onze neus op onze eigenlijke bestemming.

Sabbatstijd is tijd om je in het bijzonder te richten op God, tot jezelf te komen en één te zijn met je gezin.

Als christenen zouden we onze vakantietijd daarom speciaal apart moeten zetten en een eigen invulling moeten geven.

Want het eerste dat in de Bijbel "kadosj" of heilig (apart gezet) heet, is niet een voorwerp, ook niet het altaar, maar een dag, een stukje tijd: de sabbat.

Dr. ir. R. A. Jongeneel, landbouweconoom Wageningen Universiteit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Vakantie opvatten als sabbatsverlof

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken