Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Ik kom later wel"

4 minuten leestijd

Dezer dagen keren de laatste Nederlandse troepen terug uit Afghanistan. Anderhalf jaar maakten vaderlandse militairen deel uit van de ISAF-vredesmacht in en rond Kabul. Die werd ingesteld nadat de Amerikanen in het najaar van 2001 het Taliban-bewind verdreven. De ISAF-militairen moeten de nieuwe Afghaanse regering beschermen. Sinds februari van dit jaar hadden Nederland en Duitsland samen de leiding over de vredesmacht. Aanstaande maandag geven ze het commando uit handen.

De Delftse fotograaf Martin Roemers (1962) kreeg van het Legermuseum de opdracht het dagelijkse leven van de soldaten in Kabul in beeld te brengen. Tot eind november is zijn werk te zien in het Legermuseum in Delft.

Roemers was eind vorig jaar in Kabul. Liep, sliep en at met de jongens. Zijn reportage bestaat uit twee delen. Met een oude platencamera, geleend van een Afghaanse fotograaf, maakte Roemers een serie portretten van Nederlandse militairen in Kabul. Tijdloze portretten. "Het zouden ook militairen uit de Eerste Wereldoorlog kunnen zijn", zegt hij er zelf van.

De foto's pakken. Omdat alle opnamen tegen dezelfde zwarte achtergrond zijn genomen, krijgen de personen alle aandacht. Alle soldaten zijn gekleed in het werkpak, sommigen dragen een voorwerp. De blik van de soldaten is indringend. Ze eisen als het ware om ze aan te blijven kijken.

De oude platencamera, een doos van ongeveer 30 vierkante centimeter op statief, geeft de foto's een bijzonder effect. Roemers maakte de platen, de Afghaanse collega ontwikkelde ze. Bij dit procédé wordt fotopapier gebruikt in plaats van een filmpje. Stofjes en rauwheid blijven gehandhaafd en maken dus deel uit van het portret.

Met zijn eigen apparatuur, een Nikon F-100 en een Leica M6, maakte Roemers een serie over het werk van de militairen. Het werd een klassieke fotodocumentaire, in zwart-wit. Patrouilles in een dorp, bevoorrading van legerposten, contact met de lokale bevolking.

"Je zult mij nooit Nederlandse soldaten zien fotograferen in een heldhaftige pose. Ze schudden op mijn foto's ook nooit de handen van kinderen. Ik kijk meer op een journalistieke wijze, op afstand. Ik zie wat Nederlandse militairen doen, namelijk de veiligheid handhaven, vluchtelingen evacueren en begeleiden."

Met een selectie uit zijn Afghanistan-serie won Roemers bij de fotowedstrijd om de Zilveren Camera 2002 de eerste prijs in de categorie buitenlands nieuws. Voordeel is dat hij in het gebied de vrije hand had. "Ik denk dat de vrijheid die ik genoot groter was dan die van fotografen van dagbladen. Die kregen allen een voorlichter mee. Ik kon gaan en staan waar ik wilde."

Roemers is geen fotograaf voor de frontlinies. Hij komt in actie als de actie voorbij is. "Ik ben geen oorlogsfotograaf. Ik vind het domweg te gevaarlijk", zegt hij in het fotoboek dat het Legermuseum bij de expositie uitgeeft. "Elk jaar komen toch weer een paar journalisten om. Daar wil ik liever niet bij horen. Ik kom later wel. Voor een fotograaf als ik is er dan meer dan voldoende te zien."

Roemers studeerde aan de academie voor beeldende kunst in Enschede. Hij heeft een bijzondere belangstelling voor vrede en veiligheid in Europa. Zijn foto's zijn onder meer gepubliceerd in de Frankfurter Allgemeine, The New York Times, NRC Handelsblad, Trouw en de Volkskrant. In verschillende musea is werk van hem te zien. In juni was Roemers in Normandië, waar hij Britse en Amerikaanse D-Day-veteranen portretteerde.

Eerder maakte hij voor het Legermuseum een reportage over Nederlandse militairen op de Balkan. Het wereldje boeit hem. "Militairen hebben een eigen cultuur en hiërarchie. Het zijn jongens die kunnen doden, maar waarmee je ook een biertje kunt drinken."

"Kabul, Nederlandse troepen in Afghanistan" is tot eind november te zien in het Legermuseum, Korte Geer 1 in Delft. Op werkdagen geopend van 10.00 tot 17.00 uur, op zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. Volgende week zaterdag is het museum vanwege het 90-jarig bestaan gratis toegankelijk.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken