Bekijk het origineel

Achterzijde Amsterdam CS op de schop

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Achterzijde Amsterdam CS op de schop

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Op 4 september begint officieel de bouw van een nieuw busstation en een autotunnel aan de achter- zijde van het Amsterdamse Centraal Station. Eind 2010 moet het 210 miljoen euro kosten- de project klaar zijn, aldus projectmanager G. Lange gisteren in een toelichting op de plannen.

Met de werkzaamheden creëren de gemeente Amsterdam, de Nederlandse Spoorwegen en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf een tweede 'stationseiland' voor het drukbezochte Centraal Station. De bouw valt samen met de aanleg van de Noord/Zuidmetrolijn, die onder het station doorgaat en Amsterdam-Noord met het centrum verbindt.

Momenteel verlaten de kwart miljoen dagelijkse reizigers het station vooral via de voorzijde, waar ook de bussen en trams samenkomen. De achterkant aan het IJ is nu nog een mistroostig en grauw gebied, waar naast gebruikers van de veerponten ook veel zwervers, junks en tippelaarsters de tijd doorbrengen. Na de verplaatsing van het busstation verdubbelt het aantal reizigers aan de achterzijde en verbetert de veiligheid, is de verwachting.

Als onderdeel van de gedaanteverwisseling, die de naam "IJsei" heeft meegekregen, komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Die ondervinden straks geen last van het autoverkeer, dat in een tunnel onder het maaiveldniveau raast. Op voetgangersniveau komen ook nieuwe fuiken voo r de veerponten en een aparte pier voor riviercruiseschepen.

Op een soort eiland boven het voetgangersgebied komt een busstation met een glazen overkapping met haltes voor 24 bussen. Vanaf 2007, terwijl de bouwwerkzaamheden nog bezig zijn, moeten daar de eerste bussen hun passagiers in- en uitladen. Ook komt er aan de achterzijde van Amsterdam CS een extra taxistandplaats, in aanvulling op de standplaats aan de voorkant.

In het derde kwartaal van dit jaar wordt begonnen met de bouw van het zogeheten 'waterplein' voor de veerdiensten. Begin 2004 volgt de aanleg van het eerste tunneldeel. Het verkeer zal tijdens de jarenlange verbouwing gewoon doorgang kunnen vinden, verzekerde Lange gisteren.

De projectmanager denkt dat er weinig fout kan gaan tijdens de bouw. "We hebben geen revolutionaire bouwmethodes", aldus Lange. "Het is allemaal vrij orthodox." Het project is wel afhankelijk van de voortgang van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Als daar vertraging optreedt, zal de oplever ing van het nieuwe stationseiland ook meer tijd kosten. Lange: "We moeten wachten op elkaar."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Achterzijde Amsterdam CS op de schop

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken