Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Philips moet veranderen"

3 minuten leestijd

BERLIJN (ANP) - Het elektronicaconcern Philips heeft een verjongingskuur nodig om de keiharde en rappe concurrentie voor te blijven. "Philips moet zichzelf veranderen", benadrukte bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee gisteren tijdens een bijeenkomst op IFA, de Berlijnse beurs voor consumentenelektronica.

Een paar dagen geleden werd bekend dat Philips de komende jaren vijftig van de 151 fabrieken gaat sluiten of afstoten. De onderneming wil alleen producten blijven maken waarmee zij zich van de concurrentie kan onderscheiden. Volgens Kleisterlee richten die producten zich op drie thema's: gezondheidszorg, levensstijl en technologie. Die thema's verbinden alle divisies en bedrijfsonderdelen met elkaar.

Van oudsher hecht Philips zeer aan onderzoek en ontwikkeling om tot nieuwe apparatuur te komen. Op de 2,5 miljard euro die het concern daaraan jaarlijks uitgeeft, wil Kleisterlee niet beknibbelen. Integendeel, zulke investeringen moeten tegenstrevers op afstand houden. Op het strijdtoneel doemen steeds meer concurrenten op, die ook sneller kopie├źn op de markt brengen van producten waaraan een andere fabrikant veel tijd en geld heeft gespendeerd. Daarom wil producent Philips zich meer ontwikkelen naar "een verkoop- en marketingbedrijf, met veel aandacht voor onderzoek en ontwikkeling", zei Kleisterlee.

Om de risico's op mislukte productontwikkelingen te minimaliseren en kosten te delen, is Philips volop bezig partners te vinden en allianties aan te gaan. Zo verwees Kleisterlee naar de samenwerking met Motorola en STE MicroElectronics, waarmee Philips chips ontwikkelt voor een geavanceerder type mobiele telefoon.

Philips is al jaren bezig met saneren en bezuinigen. Zo wil het concern aan het einde van dit jaar 1 miljard euro hebben bespaard. Verder trekt de divisie Consumentenelektronica de broekriem verder aan door vanaf 2005 jaarlijks 400 miljoen euro te bezuinigen. Waar de klappen gaan vallen, is volgens divisiedirecteur Gottfried Dutine pas eind 2003 duidelijk, omdat de organisatie nu wordt doorgelicht.

Net als de rest van Philips wil de divisie in elk geval een ander spel spelen, stelde Frans van Houten, directeur business groups bij Consumentenelektronica. "We willen vroeg in de levenscyclus van een product aanwezig zijn. Daarom is het zo belangrijk om veel samen te werken. Zonder dat wordt het een grotere gok", verklaarde hij. Hij verwees naar de prille relaties tussen Philips en diverse telefonieconcerns, waaronder KPN. Die samenwerking richt zich op de introductie van snel internet (breedband) in Europa. Dat is een technologie die steeds meer consumenten omarmen. Via de telefoonbedrijven komt Philips in contact met hun klanten.

Net als andere bedrijven heeft Philips last van het gure economische klimaat. De directie van Consumentenelektronica ziet nog geen echte verandering. Wat zij wel ziet, is dat er ondanks de recessie veel vraag is naar vernieuwende producten, zoals platte lcd- en plasmatelevisies. "Naarmate de prijzen dalen, zet die vraag zich versterkt voort", meent Rudy Provoost, directeur internationale verkoop en service bij Consumentenelektronica.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken