Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Jeep-rijders hebben modder in hun bloed"

4 minuten leestijd

Een Jeep is een terreinauto, maar een terreinauto is geen Jeep. Een voertuig dat hoog op z'n wielen staat, wordt al snel aangeduid met de verzamelnaam Jeep. Ten onrechte. "Er is maar één Jeep", zegt de importeur, "en dat is Jeep."

Auto's met een sportieve uitstraling liggen goed in de markt. Brede banden, stoere styling, reservewiel op de achterklep. Een automobilist kan zich met een kloeke 4x4 onderscheiden van de grijze eenheidsworst op de weg. Steeds meer autofabrikanten stappen daarom in het segment van vierwielers met een robuuste, uitdagende outfit. De SUV's (de Sport Utility Vehicles) zijn erg populair.

Jeep, onderdeel van DaimlerChrysler, is al een dikke zestig jaar actief in het sportief-stoere segment. Merkwaardig genoeg komt 95 procent van de eigenaren van een Jeep nooit met zijn terreinauto van de geasfalteerde weg af. Veel automobilisten kopen een SUV of terreinwagen louter om z'n uitstraling, maar kennen amper de off-the-road-capaciteiten van hun eigen voertuig.

Reden voor Jeep om 1200 Jeep-rijders eens die kant van hun auto te laten zien. Een ruig stuk terrein op het Eiland van Maurik doet dienst als parcours. Diepe kuilen, steile hellingen, een hoge houten brug en een tracé met zware bergkeien. Bij velen levert zo'n terrein behoorlijk klamme handjes op.

Niet remmen

Een krachtige 2.8 CRD Automaat zet de 2520 kilo wegende Jeep soepel in beweging. Bochtje om, rechtsaf. "Voor het terreinwerk rijden we in de lage gearing", legt instructeur Ruud Smulders uit. "De snelheid ligt daarmee een factor 2,72 lager, de trekkracht 2,72 hoger."

De terreinwagen zoekt z'n weg in het ruige parcours. Een eerste heuveltje dient zich aan. Makkie. De Jeep wipt moeiteloos over het zanderige obstakel. Dan volgt een serieuzere uitdaging, een helling, gevolgd door een afdaling van 100 procent. "Terug naar de eerste versnelling", commandeert de instructeur. "Ook bij de afdaling. En niet remmen." De auto klimt enthousiast naar boven, balanceert eventjes op de top en begint verv olgens aan de steile weg naar beneden. De snuit van de auto duikt diep weg. "Niet remmen!" Langzaam rijdt de Jeep de heuvel af. Bijremmen is overbodig. De zware motor houdt het voertuig keurig in het gareel. De Cherokee staat z'n mannetje. Echte Jeep-rijders kicken op dergelijke avonturen. Echte fans hebben, volgens Jeep, dan ook modder in hun bloed.

Even verderop kunnen deelnemers zich uitleven op een schuine helling. De wielophanging mag zich bewijzen. Angstig blikken de bestuurders uit hun scheefgezakte auto naar buiten. De grond komt gevaarlijk dichtbij. Maar het voertuig geeft geen krimp. "Bij terreinrijden gaat het niet om snelheid, maar om behendigheid", vertelt Smulders. Omzichtig stuurt de bestuurder zijn Jeep over het tracé met rotsblokken. De 4x4 hipt en hopt enthousiast van steen naar steen. "Links aanhouden." Geen overbodige waarschuwing. Door het open dak komt de onderkant van de brug angstig dichtbij

Afvoerpluggen

Jeep heeft voor enthousiaste terreinrijders drie modellen in zestien uitvoeringen klaarstaan. Een Wrangler, een Cherokee en een Grand Cherokee. De Wrangler is het Spartaanse model. De politie Haaglanden heeft er onlangs veertien voor de ME aangeschaft. Modderige bergstroompjes of bruisende rivieren zijn geen partij voor de sober uitgevoerde Wrangler (2.5 of 4.0) met z'n nieuwe viertraps automatische transmissie. Afvoerpluggen in de bodemplaat bewijzen daarbij goede diensten.

De Cherokee (2.4i en 3.7i V6 of 2.5 CRD en 2.8 CRD) en de Grand Cherokee (4.0i en 4.7i V8 of 2.7 CRD) zijn de luxe werkpaarden. De Grand Cherokee beschikt sinds kort aan de buitenkant over een nieuwe snuit, met een nieuwe grille en ronde mistlampen. Binnen zakken automobilisten comfortabel weg in zachte zittingen.

Alle Jeeps zijn Rubicon-proof, verzekert Jeep. De voertuigen worden onder zware omstandigheden getest op een extreem zwaar parcours, de zogenaamde Rubicon Trail met "meedogenloze testritten" en "beestachtig zware paden" in Californië. "Ik weet niet of daarna alle spatbordjes er nog op zitten", zegt de instructeur voorzichtig.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken