Bekijk het origineel

Grote kerk in Gorinchem

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Grote kerk in Gorinchem

2 minuten leestijd

Het is dit jaar 150 jaar geleden dat het Bätz/Witte-orgel in de Grote Kerk van Gorinchem werd opgeleverd. Aanleiding om in de Grote Kerk een reeks concerten te plannen. Morgen improviseren vanaf 20.00 uur leerlingen van Jan Bonefaas, de bespeler van het jubilerende instrument. Woensdagavond concerteert de Delftse organiste Petra Veenswijk (aanvang 20.15 uur). Zij etaleert het orgel in werk van Walther, Bach, Guilmant en Mulet. Donderdag laten enkele leerlingen van Bonefaas' orgelklas tussen 19.00 en 21.00 uur horen wat ze waard zijn. Bijzonder is het optreden van Ton van Eck, de organist van de Kathedrale Basiliek St.-Bavo in Haarlem. Hij kopieerde hiervoor in grote lijnen het programma dat de keurmeesters van het orgel -D. H. Dijkhuizen en J. A. van Eijken- tijdens de ingebruikneming in 1853 speelden. De opening -Inleiding en Fuga over "Een vaste burg" van Friedrich Schneider- bleek onvindbaar. Jan Zwarts compositie over dit koraal vind Van Eck een goede vervanger. Ook de variaties van Dijkhuizen over "Wien Neêrlands bloed" waren niet te achterhalen. Daarvoor in de plaats klinkt: Thema, variaties en Fantasie finale over "Wien Neêrlands bloed" van G. H. Derx (1801-1864). Geen moeite kostte het Van Eck om Bachs bekende Toccata en Fuga in d-moll, het allegro uit het fluitconcert van Rinck, Mendelssohns eerste Sonate en de Sonate nr. II in d-moll van Jan Albert van Eijken (1823-1868) te traceren. Van Eijken was in zijn tijd een voorvechter van Bachs muziek. Hij was de eerste die diens werken op zijn concertprogramma's zette. Ton van Eck spreekt met veel respect over deze Nederlandse organist en componist, die in Duitsland onder andere bij Mendelssohn en Gade studeerde. "Van Eijken mag dan in ons land vrijwel vergeten zijn, hij heeft kwaliteit van internationale allure geleverd. Niet voor niets was hij gezien in Duitsland en werd hij er uiteindelijk organist in de Alt Reformierte Kirche van Elberfeld. Duitse degelijkheid en een grote allure kenmerken zijn Sonate nr. II. Je kunt het werk ten dele vergelijken met Mendelssohns sonates en met die van Ritter. Een fraai werk, dat ik al sinds 1985 op mijn repertoire heb staan. Tussen de twee grote hoekdelen, het Allegro con brio et con fuoco en de Finale: Allegro con brio, zit een kort, lieflijk Adagio geklemd - als een snoepje tussen steviger kost." Het concert op 13 september begint om 20.15 uur. De toegang tot alle concerten is gratis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 8 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Grote kerk in Gorinchem

Bekijk de hele uitgave van maandag 8 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken