Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hefoffer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Hefoffer

5 minuten leestijd

Dit nu is het hefoffer, hetwelk gij van hen nemen zult: goud, en zilver, en koper.

Exodus 25:3

Hier is een tekst waar we op het eerste gezicht niet zo veel kanten mee op kunnen. Een voorschrift uit de tijd van de bouw van de tabernakel. Een opdracht aan Mozes om van het volk hun goud, zilver en koper te vragen, om daarvan straks de verschillende onderdelen te maken. Zulke teksten uit Exodus of Leviticus over offers en wetten en voorschriften staan altijd ontzettend ver van onze leefwereld vandaan. Laat staan van die van de jongeren. Ze zouden kortweg zeggen: Wat kan mij dat boeien? Wat heeft dat met mijn geloofsleven te maken? En bovenal met Gods werk aan mij? Door mij?

Toch is het juist de rijkdom van het geloof als we in de tekst meer horen dan een beschrijving van wat eens was. Als we de rijkdom van Gods genadige handelen zien. Tot op de dag van vandaag. Tot op de bodem van mijn eigen hart. Laten we met de dichter van Psalm 1 ons eens neerzetten en overdenken wat God ons zeggen wil.

Een hefoffer is iets dat opgeheven wordt, opgetild uit een grote stapel, afgezonderd. Met een bedoeling. Soms werd dat dan ook letterlijk opgeheven. Om het als het ware aan de Heere aan te bieden. Hier krijgt Mozes te horen hoe het volk uit al hun bezittingen straks hun goud en zilver en koper apart moet zetten. Gaven voor de dienst van God.

Na de indrukwekkende gebeurtenissen rond de wetgeving gaat de Heere verder. Hij wilde nog meer met Zijn volk. Hij wil onder hen wonen. Bij hen zijn, gediend worden. Hij mag en kan dat vragen van Zijn schepselen. Mozes krijgt nauwkeurig te horen hoe de tabernakel gebouwd moet worden. Minutieus is alles beschreven. Nu zijn het alleen nog maar de instructies, straks (vanaf Exodus 35) wordt er werkelijk gebouwd. En wordt er gegeven.

Vrijwillig moest dat hefoffer zijn, lezen we hier. Je zou bijna kunnen zeggen: En als ze het niet zouden doen? Als ze het niet de moeite waard vinden? Als ze er geen zin in hebben? Maar de Heere weet wat Hij zegt. Wacht nog even af! Zijn werk wordt nooit beschaamd. Tegelijk begin je te vrezen, want tussen de instructies die Mozes hier krijgt en de uitvoering ligt een verschrikkelijk moment.

Mozes blijft veertig dagen op de berg, om alle instructies te ontvangen. Afgezonderd en losgemaakt van de wereld in de nabijheid van God. Onvergetelijke geestelijke ogenblikken moeten dat geweest zijn. Maar het volk lijkt alles wat God deed algauw te vergeten. Ze wachten en worden ongeduldig. En dan dat ongelooflijke moment van de bouw van de gouden kalf! Iets verschrikkelijks en tegelijk alledaags.

Hoe is het mogelijk, zou je denken, na die indrukwekkende manifestatie van Gods majesteit en heerlijkheid bij de wetgeving. Daar kan een mens toch alleen maar buigen en in eeuwige verwondering geraken over Gods grootheid? O, is dat werkelijk in uw leven zo? Of herkent u zich in dat volk: soms in geestelijke vervoering uitgetild boven al die aardse gedachten of zorgen, maar even later val je weer heel diep naar beneden? Dan is er weer de dans om het gouden kalf, in al z'n toonaarden zoals we die in onze moderne tijd kennen. Niet alleen jongeren die gegrepen zijn door de multimediale afgoden van deze tijd, ouderen net zo goed.

Wat komt de zonde hier duidelijk naar voren. Wat Israël deed, is mij niet vreemd. Welk een wonder dat die tabernakel straks toch nog gebouwd gaat worden. Dat het verzoeningswerk zichtbaar wordt. We moeten het maar eens even goed op ons laten inwerken: deze tekst schrijft van de instructies die Mozes kreeg. Straks (Exodus 36:5) lezen we zelfs dat er zo veel gegeven gaat worden dat Mozes moet zeggen: Stop maar, het is genoeg! Wie die twee feiten naast elkaar legt, verbaast zich erover.

Wat is er gebeurd, dat dit volk alles over heeft voor die dienst des Heeren? Dat de Heere niet tekortkomt om in die al die onderdelen in en rond de tabernakel Zijn genadewerk zichtbaar te maken? Dat Hij (nog) bij hen wonen wil?

Tussen die instructie en de uitvoering ervan zit iets. Tussen het moment dat God zei: "Ze mogen vrijwillig geven" en het moment dat ze gaan geven. Hier is genade geschied. Hier wordt Gods liefdevolle omzien naar een volk dat alles, maar dan ook alles heeft verspeeld, zichtbaar. Ongelooflijke betoning van Gods genade aan een volk dat onder de toorn valt. God wilde het volk voor eeuwig uitroeien en heeft toch de zonde verzoend. Daar zat iemand tussen: Mozes.

Mozes, als beeld, als type van de Heere Jezus. Voorbede deed hij zoals Christus eens gebeden heeft. Voor de Zijnen. Daarom alleen kwam nu die tabernakel er. Om heen te wijzen naar Christus. Om te getuigen van Gods genade. Om mensen ook vandaag te leren dat ondanks die gouden kalveren in ons persoonlijke leven de Heere ons roept tot Zijn dienst. Wonderlijk dat een volk zo leren mag! Dat niet de toorn van God werkelijkheid werd, maar dat harten omgebogen worden om die God te dienen. Zo is de Heere nog steeds bezig. Om ons te leren uit die wonderlijke genade te leven.

Ds. M. Aangeenbrug, Barneveld

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Hefoffer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken