Stoomtrein bij Goes heeft vergunning nodig
DEN HAAG - De stoomtrein die in het toeristenseizoen heen en weer rijdt tussen Goes en Borsele heeft een milieuvergunning nodig. Dat heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State gisteren bepaald.
De stoomtrein blijft ruim tachtig dagen per jaar, in het vakantieseizoen, gedurende twee uur per dag fluitend, sissend en puffend staan op het station Hoedekenskerke, het keerpunt van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). Na het innemen van water tuft de trein weer terug naar Goes. Omwonenden van het station Hoedekenskerke dienden steeds meer klachten in. Toen ze het in de zomer van 2002 te gortig vonden worden, vroegen ze de gemeente om maatregelen tegen de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele. De SGB is exploitant van de trein en het recreatieparkje nabij het station Hoedekenskerke. Volgens de gemeente is echter geen milieuvergunning vereist als een lawaaimaker tijdelijk ergens staat.
Omdat de trein op steenkool rijdt is volgens de Raad van State een milieuvergunning vereist. De gemeente Borsele had het verzoek om maatregelen van bewoners dan ook niet zomaar mogen afwijzen.
"Op de dagen dat de stoomtrein niet rijdt, is station Hoedekenskerke met de recreatieve voorzieningen niet in bedrijf'", zo schrijft de afdeling.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2004
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 2004
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's