Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eindeloos variëren met een gezonde, goedkope groente

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Eindeloos variëren met een gezonde, goedkope groente

3 minuten leestijd

Oer-Hollands en ingrediënt van talloze stamppotten: kool. Met een beetje creativiteit kun je van elke soort een ware delicatesse maken. Kook kool kort, dan is de groente lichter verteerbaar en voorkom je de typische geur in huis. Alle soorten zijn rijk aan vitamine C, ook als ze gekookt geserveerd worden. Een extraatje voor de winterdag dus.

Er bestaan stevig gesloten kolen -ook wel bewaar- of sluitkolen genoemd- en losse kolen. Sluitkolen, zoals wittekool en rodekool, kunnen op een koele, donkere plaats een aantal weken bewaard worden. Losse kolen zoals de groene savooienkool, boerenkool, bloemkool, broccoli en spruitjes houden het in de koelkast zo'n drie tot vijf dagen uit. Laten we de kenmerken van de verschillende soorten eens nader onder de loep nemen.

Bloemkool is de bekendste koolsoort. Ze staat hoog in de toptien van meest gegeten groenten in Nederland. Bloemkool smaakt heerlijk met verse worst, karbonade, saucijzen, gehakt en runderlapjes, maar ook bij stevige vissoorten zoals zeewolf en griet. Probeer bloemkool eens exotisch roergebakken met kerrie, gember, Spaanse peper en mihoen.

Broccoli is het pittige en geurige zusje van de bloemkool. Een van de gezondste groentesoorten, rijk aan vitamine C, bètacaroteen en vezelstoffen. Broccoli smaakt heerlijk als groentepureesoep met fijngeknipte basilicum, met garnalen en fijngeknipte dille en een hoed van crème-fraîche, roergebakken met bieflapjes en sojasaus, met kip en Provençaalse kruiden of gewoon gekookt met een kruidig kaassausje.

Boerenkool is een echt Hollandse wintergroente, rijk aan vitamine C, calcium en ijzer. Verse boerenkool heeft een heldergroene kleur en een brede kroesrand aan de bladeren. De laatste jaren wordt boerenkool steeds vaker gesneden verkocht. Boerenkoolstamppot is natuurlijk het bekendste gerecht, maar ook roergebakken boerenkool met spekreepjes, als vegetarische variant met shoarmaquornstukjes of een salade met appel is de moeite van het proberen waard.

Nog een losse kool is savooienkool. Er zijn twee varianten: de groene (groene kool) en de gele. De gele variant wordt nauwelijks meer geteeld, omdat de smaak een stuk minder is en de kooktijd langer dan die van het groene zusje. Groene savooienkool is erg lekker en prachtig om te zien. Dankzij de gekroesde bladeren kun je er een mooi tafelstuk van maken. Groene savooienkool is lekker met gehakt, karbonade, hamlapje, garnalen en kaas. De kool vullen met bijvoorbeeld zalm en de buideltjes vervolgens stomen, is een heerlijke variatie.

Rodekool is lekker goedkoop en zit boordevol vitamine C. Let bij het kopen op de glanzend rode kleur met een blauwachtige waas en op de vastheid van de kool. De bladeren moeten knapperig zijn zonder direct los te laten. Rodekool smaakt heerlijk gestoofd met stukjes appel (goudrenet), maar ook met stukjes ananas. Combineer eens met een balletje gehakt, hachee of een speklapje.

Spruitjes zijn kleine vitamine-C-bommetjes, met een uitgesproken koolsmaak waar niet iedereen van houdt. Ze smaken heerlijk bij varkensvlees, vooral bij de rooksmaak van spek, rookworst en ham, maar zijn ook verrukkelijk met noten of appel. Roergebakken spruitjes met een lichte sojasaus vinden zelfs de grootste spruitjeshaters een welkome verrassing. Als enige groente worden spruitjes in ruim water met iets zout gekookt; op deze manier krijgen ze een mooie heldergroene kleur. De royale hoeveelheid vitamine C -een portie van 200 gram levert vier keer zo veel als de dagelijkse behoefte- die de spruitjes bevatten, gaat niet verloren in het kookvocht.

Wittekool is de kool waarvan onze zuurkool wordt gemaakt door er een beetje zout en een scheut karnemelk aan toe te voegen, zodat zij tot gisting wordt gebracht. Door de melkzure gisting krijgt de kool haar kenmerkende zachtzure smaak. Wittekool smaakt heerlijk roergebakken in allerlei Indische, Chinese en Thaise gerechten, maar ook met een gefruite ui en kerriepoeder, al dan niet met stukjes banaan of appel. Of als salade met mandarijntjes en waterkers of veldsla.

Chinese kool heet wel kool, maar is eigenlijk een bladgroente, net als paksoi. Vandaar dat deze 'kool' niet in dit rijtje voorkomt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 januari 2004

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Eindeloos variëren met een gezonde, goedkope groente

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 januari 2004

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken