Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aarnoud de Groen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aarnoud de Groen

3 minuten leestijd

Ooit van Aarnoud de Groen gehoord? Hij is de uitmuntende speelman in de hervormd-gereformeerde diensten van de Bethlehemkerk te Den Haag. Deze "kathedraal van de Laan van Meerdervoort" is een fors drieklaviers Vierdag-orgel rijk, afkomstig van de in 1997 gesloten Julianakerk van de hofstad. In die kerk volgde Aarnoud de Groen (1971) destijds Jan van Weelden op en hij verhuisde met 'zijn' orgel mee naar de Bethlehemkerk. Zi jn "echte orgelberoepsopleiding" kreeg hij van Rienk Jiskoot aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Interpretatielessen volgde hij bij Ben van Oosten.

In zijn kerkelijk orgelspel demonstreert Aarnoud de Groen zijn voorkeur voor frisse, eigentijdse klanken. Het bewandelen van platgetreden paden is hem vreemd. Zijn Fantasie over Psalm 75, eerder als muziekbijlage gepubliceerd in de Orgelvriend, dient nu als openingsstuk van de hier besproken cd. Een uitbundig werk, zonder triviaal of banaal geweld.

In de Haagse Julianakerk organiseerde Aarnoud de Groen destijds concertseries en hij benutte die als springplank om zijn eigen concertpraktijk uit te breiden. Inmiddels heeft hij daarmee een behoorlijke reputatie opgebouwd. De neerslag van zo'n concert is vastgelegd op de onderhavige cd, opgenomen in de Grote kerk te Den Haag. Na Psalm 75 leent Bachs Partita diverse sopra "O Gott, du frommer Gott" zich bij uitstek om de grote diversiteit aan klankkleuren van het Metzler-orgel te laten horen. Bach komt onder de handen van De Groen netjes tot klinken.

Meer schwung is er te bespeuren in de Mozart-Changes van Zsolt Gardonyi. Deze Hongaarse componist maakte zijn Changes op een thema van Mozart en liet zich daarbij beïnvloeden door elementen uit de jazz en de salonmuziek. Het is daardoor een werk met een hoog amusementsgehalte. Robert Schumann schreef Vier Skizzen voor de in onbruik geraakte pedaalvleugel. Ze komen in de aanzienlijke nagalm van de Grote Kerk uitbundig tot leven. Dat geldt eveneens voor de orgeltranscriptie van Peter Warlocks Capriol Suite, oorspronkelijk geschreven voor orkest. De verzameling dansen varieert van melancholieke, langzame bewegingen en onrustige schermutselingen tot en met duizelingwekkende, opzwepende bokkensprongen. Gelukkig wordt Metzler door zijn bespeler niet afgebeukt. Muzikaal orgelspel blijft zegevieren.

De Haagse organist besluit zijn concert met "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" van Franz Liszt. Met de vertolking van dit ruim 21 minuten durende werk gooit hij hoge ogen. Wellicht hadden de forse klankmomenten van dit werk wat meer overrompelend gebracht kunnen worden.

Aarnoud de Groen presenteert een verrassend programma op deze cd.

N.a.v. "Aarnoud de Groen, Orgelconcert, Grote kerk te Den Haag"; JVRecords, Fugate 511002-2; 19,50.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Aarnoud de Groen

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's