Examensite
Kennisnet heeft deze week een examensite gelanceerd, www.examen.kennisnet.nl. In de aanloopfase naar de examens kunnen leerlingen met oude examens oefenen. Daarnaast biedt de site hun op verschillende plaatsen ruimte om vragen over de examenstof te stellen. Na afloop van de examens publiceert Kennisnet de examenvragen en -antwoorden. Op de examensite kunnen ook vragen over de slaag- en zakregeling en overgangsregelingen worden gesteld. In samenwerking met het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) verzorgt Kennisnet een dagelijks overzicht van de examenklachtenlijn. Verder kunnen bezoekers de Examenkrant raadplegen, met belangrijke informatie over de examenonderwerpen en het examenrooster. Voor de ontspanning staan er interviews en verslagen van examenkandidaten op de site. Docenten en wetenschappers kunnen na afloop van het examen hun mening geven.
Steeds meer masters
De hogescholen bieden dit jaar 139 masteropleidingen aan. Drie jaar geleden waren dit er nog 94. Dat blijkt uit cijfers van de HBO-raad. De masteropleiding is een specialisatie na de drie- of vierjarige bachelorstudie. Aan de universiteiten volgt sinds dit studiejaar op elke bacheloropleiding een master. Het hoger beroepsonderwijs kan zelf besluiten deze specialisatie aan te bieden. In totaal volgen nu 3000 studenten een masteropleiding aan een hogeschool. De meesten (1200) doen dat in economische studies, daarna volgen kunstopleidingen (700 studenten) en gezondheidszorg (400). De 139 masters aan de hogescholen bestaan uit 74 verschillende opleidingen. Studies zoals "business administration", "advanced nursing practice" en "architecture" worden door verschillende hogescholen aangeboden. In het hbo volgen ook nog eens 6000 studenten een zogeheten voortgezette opleiding, bijvoorbeeld kunstopleidingen, bouwkunst of leraar in het speciaal onderwijs. Het is de bedoeling dat dit ook masteropleidingen worden.
Te romantisch
Als leerlingen op de middelbare school een beter beeld van de lerarenopleiding en het beroep zouden hebben gehad, zouden 4000 minder jongeren (10 procent van het totaal) voor een lerarenopleiding kiezen. De klap valt vooral in het voortgezet onderwijs, wat klopt met het grote aantal jonge leerkrachten dat snel het onderwijs verlaat. Veertig procent van de afgestudeerden zegt spijt te hebben van de keus voor het leraarsberoep. Voor het basisonderwijs is dat effect minder groot, net als bij gymnastiekdocenten. Dat blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt. "Het is een verschijnsel dat in verhevigde mate bij stewardessen voorkomt", zegt woordvoerder Borghans. "Meisjes hebben daar een erg romantisch beeld van. Bij stewardessen heeft 60 procent spijt, omdat wat zo leuk lijkt eigenlijk een heel zwaar beroep is. Blijkbaar is het beeld van het leraarsberoep bij jongeren ook te gunstig."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 mei 2004
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 mei 2004
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's